loading...

تـــبـــرّی ( دشــمـن شـــناسـی )

«بدترین دشمنان كسانی اند كه حیله خود را بیشتر پنهان می دارند.»

بازدید : 520
شنبه 18 مهر 1399 زمان : 5:37

تـــبـــرّی ( دشــمـن شـــناسـی ) «بدترین دشمنان كسانی اند كه حیله خود را بیشتر پنهان می‌دارند.» http://doshman-1.mihanblog.com 2020-10-07T08:46:21+01:00 text/html 2020-10-07T04:52:36+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی یونیسف از کمک‌های آل‌سعود به کودکان یمنی تقدیر و تشکر کرد! / قبیله«الحویطات» عربستان از شر آل‌سعود به سازمان ملل پناه برد / آماده‌باش جهاد اسلامی‌برای نبرد با رژیم صهیونیستی /گردان‌های قدس: دشمن را غافلگیر خواهیم کرد ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9585


پس از دریافت 46 میلیون دلار از بن سلمان
یونیسف از کمک‌های آل‌سعود به کودکان یمنی تقدیر و تشکر کرد!
۱۳۹۹/۰۷/۱۵
رسانه‌های یمنی از تقدیر و تشکر یونیسف از «کمک سخاوتمندانه» 46 میلیون دلاری آل‌سعود به کودکان یمنی در سایه کشتار و محاصره صنعا به دست ائتلاف سعودی انتقاد کردند. این تقدیر و تشکر در ایام سالگرد قتل عام دانش‌آموزان یمنی توسط رژیم سعودی صورت می‌گیرد!
آل‌سعود به دلیل قتل هزاران کودک یمنی، به شکل حمله موشکی یا محاصره غذایی و دارویی، در دنیا به عنوان رژیمی‌«کودک کش» شناخته می‌شود. این رژیم در همین 5 سال گذشته کودکان زیادی را در یمن قتل عام کرده و به شهادت رسانده است. اما با این وجود با دلارهای نفتی خود همواره به دنبال انحراف افکار عمومی‌ بوده است. در این مسیر گاهی، سازمان‌های بین‌المللی نیز با نیم نگاهی به این دلارها، به کمک آل‌سعود آمده‌اند. درست در ایام سالگرد هدف قرار‌دادن اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در سال 2018 توسط ائتلاف سعودی، خبر رسیده که «هنریتا فور» مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، از آل‌سعود برای کمک «سخاوتمندانه»اش برای حمایت از طرح‌های سازمان ملل برای کمک انسانی به یمن تقدیر کرده است. او اعلام کرده مرکز امدادرسانی ملک سلمان با اجرای هفت طرح متنوع به ارزش ۴۶ میلیون دلار به کودکان یمنی کمک کرده است!
رسانه «الخبر الیمنی» با انتقاد از این تقدیر سازمان مللی از عربستان نوشت: «دولت سعودی دقیقا چه چیزی برای کودکان یمنی به ارمغان آورده است که مستحق تقدیر و تشکر است و دیگران باید از آن سرمشق بگیرند...طبق گزارش‌ها تاکنون ۸۰۰۰ کودک یمنی در خلال بمباران‌های جنگنده‌های سعودی کشته و زخمی‌ شده‌اند. هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل محاصره همه‌جانبه دریایی، هوایی و زمینی سعودی‌ها می‌میرد و جنگی که ریاض آغازگر آن بوده، اوضاع معیشتی خانواده‌ها را به نابودی کشانده است». این پایگاه خبری سپس با استناد به گزارش یونیسف نوشته: «دو میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه ناشی از شرایط جنگ، رنج می‌برند. یونیسف در گزارش سال ۲۰۱۸ خود حتی اعلام کرده بود که به علت کمبود مراکز درمانی و اقلام پزشکی در هر ساعت یک مادر و شش نوزاد در حین زایمان در یمن جان خود را از دست می‌دهند.» این تقدیر یونیسف در حالی است که اخیرا دومین سالگرد حمله عربستان به اتوبوس حامل کودکان در صعده بود که طی آن 40 کودک زیر 15 سال به شهادت رسیدند. تقدیر و تشکر یونیسف به عنوان یکی از ارکان سازمان ملل درخصوص یمن، بی‌سابقه نیست. در سال ۲۰۱۶ نیز در زمان دبیرکلی «بان کی مون» سازمان ملل نام ائتلاف سعودی را در لیست سیاه «نقض‌کنندگان حقوق کودکان» گنجاند اما پس از مدتی مجبور شد تا از تصمیم خود عقب‌نشینی کند. در آن زمان خبرگزاری رویترز نوشت که دولت سعودی
بان کی مون را تهدید کرده بود در صورت عدم حذف نام ریاض از لیست مذکور، سهم مالی خود برای سازمان ملل را کاهش خواهد داد.
اسرائیل دشمن اول ماست
از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» درباره اخبار حاکی از رابطه رژیم سابق «علی عبدالله صالح » در یمن با رژیم صهیونیستی گفته، در دوران «علی عبدالله صالح» ریاست جمهوری و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی گام‌هایی را برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برداشته بودند. علی محمد الکحلانی معاون وزیر دفاع یمن در گفت‌وگو با المسیره ضمن تاکید بر اینکه «مسئله فلسطین مسئله نخست یمنی‌هاست»، گفت: «در دکترین نظامی‌ما به عنوان نیروهای مسلح یمن، اولین دشمن ما رژیم اسرائیل است». او با اشاره به جاه طلبی‌های صهیونیست‌ها و استعمار در یمن نیز این طور موضع گرفت: «چشمان دشمن به باب المندب و جزایر یمن دوخته شده است... رئیس‌جمهور سابق یمن تحت فرمان سفرای خارجی و در راس آن سفیر آمریکا بود».
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم یکشنبه شب از اسنادی رونمایی کرد که نشان می‌دهد رژیم سابق در این کشور با رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است. وی گفت، سندی از دستگاه امنیت ملی یمن در زمان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین این کشور نشان می‌دهد که «بروس کاشدان» مشاور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۷ طی سفری از پیش اعلام نشده وارد صنعا، پایتخت یمن شده است و این سفر دو روز ادامه داشته است. «جکی حوگی»
روزنامه ‌نگار صهیونیست هم در چند توئیت متوالی اظهارات یحیی سریع را بازنشر کرد و نوشت: «بروس کاشدان امروز یک دیپلمات بازنشسته پس از فعالیت در وزارت خارجه است. این خبر یحیی سریع از اعتبار بالایی برخوردار است».
گفتنی است، رژیم صهیونیستی امروز نیز در کنار آمریکا و رژیم آل‌سعود، به اشکال مختلف در تجاوز به یمن حضور دارد.


قبیله«الحویطات» عربستان از شر آل‌سعود به سازمان ملل پناه برد
عربستان| قبیله الحویطات از شر سرکوبگری‌های آل سعود دست به دامان سازمان ملل  شد - تسنیم
روزنامه انگلیسی اعلام کرده اعضای قبیله «الحویطات» عربستان که بن سلمان برای راه‌اندازی پروژه «نئوم» خود به دنبال زمین‌های آنها نیز هست، از سازمان ملل خواسته‌اند تا در برابر اقدامات مقامات سعودی برای اخراج آنها از قبیله‌شان کمکشان کند.
به نوشته «ایندیپندنت»، اعضای قبیله «الحویطات» عربستان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند وضعیت آنها را بررسی کند؛ چراکه آل‌سعود برای اجرای پروژه «نئوم» اعضای این قبیله را وادار به ترک سرزمینشان کرده و این به معنای نابودی یک قوم بومی‌است. بر اساس گزارش این روزنامه، مقامات سعودی طی ماه‌های اخیر تعدادی از اعضای قبیله الحویطات را به دلیل امتناع از فروش زمین اجداد خود به رژیم سعودی برای ساخت پروژه نئوم، بازداشت کرده‌اند. در این زمینه روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داده: «پیش‌بینی می‌شود برای اجرای پروژه رویایی محمد بن سلمان« 20 هزار سکنه به زور از این منطقه اخراج شوند».


آماده‌باش جهاد اسلامی‌برای نبرد با رژیم صهیونیستی
گردان‌های قدس: دشمن را غافلگیر خواهیم کرد
آماده باش جهاد اسلامی‌برای دفاع از قدس
شاخه نظامی‌جنبش جهاد اسلامی‌فلسطین بر آمادگی مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی تاکید و اعلام کرده «اشغالگران را غافلگیر خواهیم کرد».
رژیم صهیونیستی همزمان با ورود به سازش با سران مرتجع چند کشور عربی، حملات خود علیه فلسطینیان را نیز ادامه داده و این در حالی است که امارات و بحرین گفته بودند، برای کمک به فلسطینی‌هاست که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی می‌کنند. صهیونیست‌ها حتی گفته‌اند، طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را نیز کنار نگذاشته‌اند و در این مورد نیز این دو کشور مرتجع مدعی شده بودند، تل‌آویو پس از عادی ‌سازی روابط، این طرح را کنار خواهد گذاشت.
رژیم صهیونیستی این روزها با حملات پراکنده خود به نوار غزه سعی دارد مقاوت فلسطین شکسته و آنها را به عقب‌نشینی وادار کند. مثلا، توپخانه رژیم صهیونیستی شامگاه روز دوشنبه منطقه‌ای را در شرق رفح در نوار غزه هدف قرار‌داد. گروه‌های مقاومت فلسطین هم همواره از آمادگی خود برای مقابله با هر گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی خبر داده و گفته‌اند، این حمله‌ها را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.
در همین راستا، «ابومحمد »عضو شورای نظامی‌گردان‌های القدس شاخه نظامی‌جنبش جهاد اسلامی‌تاکید کرد این گردان‌ها در آمادگی کامل برای هرگونه رویارویی در آینده با اشغالگران قرار دارند و امکانات و ابزاری در اختیار دارند که اشغالگران را غافلگیر خواهد کرد.
او که به مناسبت سی و سومین سالگرد شکل گیری جنبش جهاد اسلامی‌سخن می‌گفت، به رادیو القدس گفت: «ما هرگز ملت خود را تنها نخواهیم گذاشت و همچنان به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد، ما امکاناتی در اختیار داریم که اشغالگران را متحمل خسارت و تلفات خواهد کرد...جنبش جهاد اسلامی‌همچنین به توسعه عملکرد و امکانات نظامی‌خود ادامه می‌دهد».
بن سلمان در تل‌آویو!
از سوی دیگر، شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفرهای پنهان ولیعهد سعودی به تل‌آویو پرده برداشت و از قول یک مقام ارشد سابق در سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چند بار آفتاب تل‌آویو را حس کرده و به این شهر سفر کرده است. گفتنی است، پس از اعلام آغاز روابط رسمی‌بین دو کشور بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، رئیس‌سابق موساد گفت، اسرائیل بیش از 50 سال است که با این کشورهای عربی رابطه دارد!
خبر دیگر اینکه، روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی فاش کرده که چهار کشور عربی در تلاش هستند در روند اجرای تفاهمات صورت گرفته میان جنبش فلسطینی «فتح» و جنبش مقاومت اسلامی‌ فلسطین (حماس)، که اخیرا در اسلامبول برگزار شد، سنگ‌اندازی کنند. الاخبار در گزارش خود نوشته،«در حالی که انتظار می‌رود محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین طی فرمانی، زمان انتخابات سراسری فلسطین را طبق یک برنامه زمانی شش ماهه اعلام کند آن هم با تکیه بر تفاهمات صورت گرفته میان دو جنبش حماس و فتح، افزون بر فشارهای داخلی که اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری اعمال می‌کنند، فشار چند کشور عربی برای متوقف کردن این روند بیشتر و بیشتر می‌شود».
text/html 2020-10-07T04:41:01+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی حضور میلیونی زائران اربعین در عراق، آمریکا را به وحشت انداخت/ بیروت میزبان انقلابیون بحرین و رهبران مقاومت فلسطین/ شباهت‌های نبرد حلب با جنگ استالینگراد به روایت بشار اسد ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9584


حضور میلیونی زائران اربعین در عراق، آمریکا را به وحشت انداخت
۱۳۹۹/۰۷/۱۵

آنها که از عظمت اربعین به وحشت افتاده اند - ایرنا
حضور میلیونی مردم عراق در راهپیمایی اربعین امسال در حالی که پرچم‌های حشدالشعبی و تصاویر سرداران شهید جبهه مقاومت را با خود حمل می‌کنند به گفته معاون دبیرکل جنبش عصائب الحق عراق، آمریکا را به شدت وحشت زده کرده است.
با شیوع گسترده ویروس کرونا و اعمال محدودیت سفر اتباع خارجی به عراق، امسال راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی با حضور میلیونی مردم این کشور در حال برگزاری است و مردم عراق از سراسر این کشور با پای پیاده برای برگزاری مراسم عازم کربلای معلی هستند. نکته بارز پیاده‌روی اربعین امسال ابراز ارادت گسترده مردم عراق به فرماندهان شهید جبهه مقاومت شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس است. طی روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌های زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم عراق پرچم‌های حشدالشعبی و تصاویر فرماندهان شهید جبهه مقاومت را با خود در این راهپیمایی حمل می‌کنند.
معاون دبیرکل جنبش عصائب الحق عراق درباره راهپیمای امسال اربعین در عراق گفته اربعین امام حسین (علیه‌السلام) امسال در حالی که زائران تصاویر شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی، فرماندهان پیروز علیه گروه تروریستی داعش، را در دست دارند، آمریکا را وحشت زده کرده است. به گفته «محمد الطباطبائی»، حضور میلیونی پیاده‌روی مردم در مراسم اربعین حسینی دشمنان اسلام را وحشت زده کرده است. به ویژه اینکه زائران امام حسین (علیه‌السلام) در مسیر حرکت به سمت شهر کربلا تصاویر شهدا و فرماندهان پیروز علیه داعش را که آمریکا و دشمنان را به وحشت‌انداخته‌اند، با خود حمل می‌کنند». معاون دبیرکل جنبش عصائب الحق این را هم گفته که نیرو‌های بسیج مردمی‌و امنیتی عراق، امنیت لازم را برای زائران حسینی فراهم کردند و دولت باید بسیج مردمی‌را تقویت کند.
ادامه فعالیت اتاق عملیات اربعین
«یاسر حسین» معاون رئیس‌ستاد الحشد‌الشعبی عراق اما اعلام کرده اتاق عملیات این سازمان که برای مراسم اربعین حسینی‌(ع)، تشکیل شده بود، تا بازگشت آخرین زائر از کربلا به کار خود ادامه خواهد داد. وی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی سازمان حشد‌الشعبی، تصریح کرده: «این سازمان از اول ماه صفر، برای تامین امنیت زائران اربعین حسینی، تسهیل ورود و خروج آنها در استان کربلا و خدمت به آنها آماده بود و در مراسم امسال یک مسئله دیگر وجود داشت که شیوع کرونا بود از ما خواسته شد تا در این مراسم نقش داشته باشیم و به همین دلیل حشد‌الشعبی یک اتاق عملیات برای زیارت اربعین ایجاد کرد و آن را به کلیه تجهیزات فنی و لجستیکی مجهز ساخت... حشد‌الشعبی در کلیه مسیرهای زائران برای نظارت و پیگیری دوربین نصب کرده و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی الحشد نیز در کلیه مناطق تحت حفاظت خود در استان کربلا مستقر شده‌اند تا در راستای حفظ امنیت، امور را رصد کنند و با هرگونه ناهنجاری احتمالی در چارچوب قانون برخورد کنند». «صادق الحسینی»، سخنگوی حشد‌الشعبی در محور استان دیالی نیز دیروز از موفقیت طرح امنیتی حشدالشعبی برای مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت که در این طرح هفت تیپ و 5 هزار نیروی الحشدالشعبی شرکت داشتند تا مانع هرگونه شکاف امنیتی در این مراسم شوند و پیاده‌روی ده‌ها هزار زائر به سوی کربلای معلی را تسهیل کنند.
هماهنگی ارتش و حشدالشعبی
رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار با رئیس‌ستاد کل ارتش عراق بر لزوم تقویت هماهنگی ارتش و حشد‌الشعبی برای ادامه مبارزه با تروریسم در این کشور تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرده: «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق میزبان «عبدالامیر یارالله» رئیس‌ستاد ارتش عراق بود که در این دیدار بر ضرورت تقویت امنیت و ثبات در عراق و حفاظت از نهادهای حکومتی و نهادهای دیپلماتیک و تثبیت اختیارات دولت برای اجرای قانون، مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی تاکید کرد. صالح گفت: «مثل زمان درگیری‌ها با داعش که نیروهای ارتش، حشد‌الشعبی و پیشمرگه با یاری یکدیگر، پیروزی‌های بزرگ بر تروریست‌ها به دست آورده و شهرها را از لوث آنها آزاد کردند حالا نیز هماهنگی این نیروهای مشترک امنیتی برای مقابله با چالش‌ها و رفع شکاف‌های امنیتی ضروری است». رئیس‌ستاد کل ارتش عراق روز دوشنبه هم به همراه رئیس‌سازمان الحشد‌الشعبی به منطقه کردستان عراق رفته و در دیدار با نخست‌وزیر این منطقه بر تقویت همکاری برای مبارزه با بقایای داعش به خصوص در مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد تاکید کردند.


بیروت میزبان انقلابیون بحرین و رهبران مقاومت فلسطین
تقدیر انقلابیون بحرین از حشد شعبی به سبب مقابله با پهپاد متجاوز آمریکایی-  اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم - Tasnim
چند هفته پس از علنی شدن روابط رژیم آل خلیفه در بحرین با رژیم صهیونیستی، هیئتی از جوانان ائتلاف انقلاب ۱۴ فوریه بحرین با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در بیروت دیدار کردند.
این دیدار اولین نشست میان رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین و جوانان انقلاب بحرین پس از توافق عادی‌‌سازی روابط منامه با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. یکی از رهبران هیئت بحرینی در این باره گفته آنها با «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی‌و «فتحی أبوالعردات» دبیر جنبش فتح، نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین در لبنان، و «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند.
خبرگزاری تسنیم در این باره نوشته، رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در این دیدار موضع ثابت ملت بحرین در برابر مسئله فلسطین را ستوده از واکنش قاطع بحرینی‌ها به عادی‌‌سازی با دشمن صهیونیستی و مواضع ملی آنها در همبستگی با ملت و مسئله فلسطین قدردانی کردند. هیئت مذکور همچنین نامه‌ای از مجلس شورای ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه به رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین تحویل داد که البته محتوای آن مشخص نیست.

شباهت‌های نبرد حلب با جنگ استالینگراد به روایت بشار اسد
اسد:‌سرنوشت‌حلب‌را‌جنگ‌تعیین‌می‌كند
رئیس‌جمهور سوریه در اظهاراتی نبرد حلب را به جنگ تاریخی استالینگراد روسیه تشبیه کرد.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه روسی زبان "زِوِزدا" با تشبیه نبرد حلب به جنگ تاریخی استالینگراد روسیه گفت: «هنگامی‌که شما در مورد استالینگراد صحبت می‌کنید، قبل از ذکر پیروزی‌های نظامی، ابتدا ثبات قدم مردم، یعنی فرزندان استالینگراد را به یاد می‌آورید. بدون این استواری، ارتش روسیه نمی‌توانست حمله بزرگی را آغاز کند. در سوریه نیز همین اتفاق رخ داد. اگر ثابت قدم بودن مردم حلب نبود، برای ارتش این امکان وجود نداشت که بتواند برای نبردی بزرگ آماده شود». رئیس‌جمهور سوریه سپس ضمن اشاره به تشابه زمانی نبرد‌های حلب و استالینگراد گفت: «به طور تصادفی، مقایسه دیگر بین دو نبرد این است که ارتش در استالینگراد تا پایان جنگ جهانی دوم حمله‌ای به سمت غرب آغاز کرد و در حلب نیز ارتش به سمت غرب حرکت کرد و ادامه آزادی به سمت ادلب باید سمت غرب باشد».

text/html 2020-10-07T04:40:16+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی اخبار ویژه روزنامه‌ها (پاسخ محمد‌هاشمی‌به عبدی.../محسن‌هاشمی: امیدوارم گول نخورم.../فقدان سامانه اطلاعات تجارت.../هشت دستور بدون پیگیری.../ عامل گرانی ارز،...) ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9583
اخبار ویژه روزنامه‌ها
۱۳۹۹/۰۷/۱۵

Image result for ‫اخبار ویژه روزنامه‌ها‬‎

پاسخ محمد‌هاشمی‌به عبدی: مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان!
محمد ‌هاشمی‌از بنیانگذاران حزب کارگزاران در یادداشتی کنایه‌آمیز خطاب به روزنامه اعتماد و عباس عبدی که خواستار استعفای روحانی شده بودند، نوشت: مرا به خیر تو امید نیست.(!)
اخیرا روزنامه الیاس حضرتی در تیتر یک خود به قلم عبدی (طرفدار خروج از حاکمیت در دولت اصلاحات) خواستار کناره‌گیری روحانی شده بود. اما روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم محمد‌هاشمی‌نوشت: درخواست یا پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور برای چندمین مرتبه در روزهای اخیر توسط چهره‌هایی که هرگز کار اجرایی برعهده نداشته و حساسیت این جایگاه‌ها را درک نمی‌کنند، مطرح شده است. درخواست‌هایی مبتنی بر اندیشه‌های اشتباه در عرصه سیاسی که تصور می‌کنند حکومت‌داری عرصه لجبازی است تا با یک استعفا بتوان ایرادات یک مجموعه را به ساختار بالاتر منتقل کرد. چنین اتفاقی زمان خاص خود را می‌طلبد که در شرایط فعلی نه جایگاه ریاست‌جمهوری و نه زمان فعلی مناسب این دست از تصمیمات سیاسی است. حتی رهبر انقلاب در نخستین دیدار خود با نمایندگان مجلس یازدهم که به صورت ویدئویی صورت گرفت اهمیت اتمام کار دولت را به آنها گوشزد و تاکید کردند.
وی می‌افزاید: اگر روحانی از جایگاه ریاست جمهوری استعفا بدهد چه اتفاقی می‌افتد؟ آقای جهانگیری برای مدت محدودی اختیاراتی برای اداره امور کشور خواهد داشت و بعد از آن انتخابات برگزار می‌شود. اینکه برخی آقایان نشسته و تئوری می‌دهند که اصولگرایان به ریاست جمهوری بیایند تا معلوم شود آنها نیز کاری از پیش نمی‌برند و روحانی دست‌بسته بوده و باید ایرادهای ساختاری دیگری طرح شود براساس کدام منطق و دلسوزی است. استعفای رئیس‌جمهور به غیر از اتلاف وقت نتیجه دیگری برای کشور در پی نخواهد داشت و آن کسانی که خواهان استعفای رئیس‌جمهور هستند، متأسفانه درک صحیحی از شرایط کنونی کشور ندارند و می‌خواهند حرفی زده باشند تا از یاد نروند. در مقابل این گروه نیز عده‌ای در مجلس دم از نظام پارلمانی می‌زنند و می‌گویند باید با طرح مسئله و برگزاری رفراندوم نظام پارلمانی را احیا کنند تا بتوانند با احیاء نخست‌وزیر بیش از وضعیت فعلی روی دولت کنترل داشته باشند. هر دو این گروه‌ها خلاف منافع ملی سخن می‌گویند. هرگونه تهدید و تحدید دولت در شرایط فعلی به ضرر منافع ملی است و انگیزه‌های این دو گروه که مکرر در حال طرح بحث استعفا یا احیای نخست‌وزیری و بردن مجموعه دولت زیرنظر نخست‌وزیر هستند، هر کدام اهداف و نیات سیاسی خود را مدنظر دارند. گروه‌هایی که به خیرشان امیدی نیست، امید اینکه شر مرسانند برای ما کافی است.

محسن‌هاشمی: امیدوارم گول نخورم که نامزد انتخابات شوم
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران ابراز امیدواری کرد گول نخورد و مجبور نشود در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود.
محسن ‌هاشمی‌در گفت‌وگویی رادیویی و درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات 1400 گفت: علاقه‌ای به این کار ندارم. با وضعیتی که الان هست فکر نمی‌کنم هیچ عاقلی کاندیدا شود. شرایط کشور بسیار سخت است و کسی که خود را کاندیدا می‌کند به قول غربی‌ها باید «سوپرمن» باشد.
رئیس شورای شهر تهران درباره گمانه‌زنی‌هایی که از سوی برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مطرح شده است، خاطرنشان کرد: برخی‌ها لطف داشتند به بنده و آن هم به دلیل فعالیت‌های ابوی در سال‌های گذشته بود که یک نگاهی به من داشتند ولی من هیچوقت چنین چیزی را مدنظر قرار نداده‌ام.
هاشمی‌درباره اینکه برخی‌ها در دقایق پایانی زمان ثبت‌نام به یکباره برای کاندیداتوری در انتخابات احساس تکلیف می‌کنند، تصریح کرد: بله این هم پیش می‌آید. به هر حال برخی‌ها هستند که طرفدارانشان به آنها فشار می‌آورند و ما که چندین انتخابات را برگزار کردیم، دیدیم که چگونه به آنها فشار می‌آوردند و می‌گویند که هیچ راهی جز حضور آنها نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شما نیز تحت تاثیر اینگونه فشارها قرار بگیرید؟ گفت: امیدوارم که بنده گول نخورم و نیایم.
یادآور می‌شود محسن‌هاشمی‌از سوی کارگزاران برای شهرداری تهران نامزد شد اما با فشار طیف نزدیک به حزب اتحاد ملت در شورا، ناکام ماند.
شورای شهر تحت مدیریت‌هاشمی‌که ظرف 3 سال، 3 شهردار عوض کرده است طبق قانون اساسی، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید جزو رجال سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی‌ایران باشند.

فقدان سامانه اطلاعات تجارت علت سوءاستفاده از ارز دولتی
یک روزنامه حامی‌دولت می‌گوید واردات کالا با دلار 4200 تومانی انجام می‌شود اما هنگام عرضه با دلار 27 هزار تومانی محاسبه می‌شود!
روزنامه آرمان به نقل از محمدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نوشت: آنچه ما تحت عنوان نرخ ارز به کار می‌بریم شامل دو مبحث می‌شود: یکی قیمت ارز برای تقاضای رسمی‌و تجاری که در سامانه نیما جواب داده می‌شود، دیگر آنکه یک بازار غیررسمی‌داریم که هر روزه قیمت ارز را اعلام می‌کند. به طور حتم زمانی که نرخ در بازار غیررسمی‌افزایشی باشد، گپ سامانه نیما هم متأثر از آن کم می‌شود و اگر از حد مشخصی بالاتر برود تقاضای واردات و قیمت‌های داخلی هم به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از طرفی وارداتی که تحت عنوان دلار 4200 تومانی انجام می‌گیرد، در واقع با دلار 27 هزار تومانی انجام می‌شود و این مسئله وحشتناک است.
وی همچنین گفته است: وزارت صمت، بسیار بزرگ است، به گونه‌ای که در بازار داخلی و خارجی، تعیین نرخ ارز به صورت غیرمستقیم و تعادل بازارها نقش پررنگی دارد. از سوی دیگر در کشوری که اقتصاد آن توسط دولت اداره می‌شود نه مردم، باید تمام وظایف از یکدیگر تفکیک شود و تجربه نشان داده است، حل و فصل مشکلات با ادغام دو وزارتخانه و به تبع آن ایجاد حجم بالای کار، توسط یک نفر آسان نیست. متأسفانه سکانداران وزارت صمت در سال‌های اخیر، هر کدام گرایش قوی‌تری به یک سمت (صنعت، معدن و تجارت) داشته‌اند، به عبارت دقیق‌تر یا خیلی صنعتی و معدنی بودند یا خیلی تجاری.
گفتنی است واردات کالا با ارز 4200 تومانی و عرضه آن با محاسبه دلار 27 هزار تومانی، طی دو سال و نیم اخیر تداوم داشته است. رئیس‌جمهور بعد از این همه مدت، به تازگی وزیر جدید صمت را مکلف کرد، زنجیره کامل تأمین و توزیع شامل تولید، صادرات و واردات کشور، از مرحله ثبت سفارش تا توزیع کالا در فروشگاه‌ها را ایجاد و زمینه دسترسی همه مدیران، فعالان اقتصادی و عموم مردم به این سامانه را فراهم کند.
آقای روحانی سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور را مرکز اطلاعات و مدیریت کالا و واردات و صادرات کشور توصیف کرد و با تأکید بر نیاز مبرم اقتصاد کشور به آن و ضرورت تکمیل پوشش گسترده این سامانه افزود: فقدان انسجام و چندبخشی بودن نظام گردش اطلاعات زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا در کشور، نه تنها فعالان، تولیدکنندگان و مدیران اقتصادی کشور را با کمبود اطلاعات مدیریتی روبه‌رو کرده بود، زمینه‌ای برای سوءاستفاده‌ها نیز ایجاد کرده که به آرامش و امنیت روانی مردم در حوزه اقتصاد آسیب می‌زد.

هشت دستور بدون پیگیری برای مهار فوری گرانی‌ها!
رئیس‌جمهور برای هشتمین بار و با قید فوری، دستور کنترل قیمت و مقابله با گرانی را صادر کرد.
خبر آن‌لاین، نوشت: آقای روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، دستور فوری به چهار وزارتخانه برای کنترل قیمت کالاهای اساسی صادر کرد.
او پس گزارش وزارت صمت از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه چگونگی کنترل قیمت کالاها گفت: دولت مصمم است با اجرای برنامه جامع نظارتی دسترسی مردم به کالاهای اساسی و مورد نیاز را تامین و قیمت آنها را کنترل و اجازه ندهد نوسانات قیمت کالاهای اساسی و ضروری زندگی و معیشت مردم و آرامش روانی آنان را مختل کند.
بر این اساس، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اطلاعات، دادگستری و تعزیرات موظف هستند در چارچوب این برنامه و با هماهنگی یکدیگر نظام توزیع و نظارت بر قیمت کالاها را اجرا و در یک وضعیت نظام‌مند با تامین کالاهای اساسی مردم، قیمت کالاها را به‌ویژه در مورد اقلامی‌که با ارز‌ ترجیحی تامین شده‌اند، به شکل دقیق کنترل و مدیریت کنند.
گفتنی است آقای روحانی بیستم شهریور هم برای هفتمین بار طی پنج ماه گذشته، دستور کنترل قیمت‌ها را صادر کرده و به وزارت صمت دستور داده بود آرامش را به بازار خودرو برگرداند.
او 19 اردیبهشت 99 هم در گفت‌وگو با رضا رحمانی وزیر وقت صمت دستور داد سریعاً به افزایش قیمت خودرو رسیدگی شود. روحانی یک هفته بعد (26 اردیبهشت) هم به مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت دستور داد بر قیمت‌ها نظارت کند.
رئیس‌جمهور به موضوع نابسامانی در بازار خودرو‌ اشاره کرده و گفته بود: در همین راستا طبق یک برنامه‌ریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملاً آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه‌گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید‌کننده به دست مصرف‌کننده برسد.
روحانی تأکید کرد: به هیچ وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش‌های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشور با قیمتی گزاف به دست مردم برسد.
آقای روحانی یک ماه بعد نیز (21 خرداد 99) در جلسه دولت به وزیر راه و شهرسازی برای مهار قیمت مسکن دستور داده و گفت: امروز شرایط مسکن و اجاره‌ها با شاخص‌های اقتصادی ما منطبق نیست. رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن و شهرسازی این موضوع را مدنظر قرار بدهند و برای مهار قیمت مسکن اقدام کنند تا فشار بر مردم را کاهش دهیم. رئیس‌جمهور دو روز بعد- 23 خرداد- در گفت‌وگو با مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، دستور کنترل قیمت لوازم خانگی در بازار را صادر کرد. نوبت پنجم، دستور روحانی به وزیر راه و شهرسازی برای مقابله با معضل گرانی مسکن بود. روحانی روز جمعه 23 خرداد در گفت‌وگو با محمد اسلامی، ضمن شنیدن گزارش وی،‌ از وزیر خواست طرح‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای حل معضل و کنترل قیمت مسکن را برای بررسی و تصویب و اجرا در جلسه بعد ستاد اقتصادی دولت ارائه کند. رئیس‌جمهور آن روز گفته بود: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه‌ریزی، این مشکل را به سرعت حل‌وفصل کند.
نوبت ششم، 5 مرداد 99 بود که به گزارش همشهری، آقای روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، مجدداًً دستور مقابله با گرانی را صادر کرد و گفت: «عرضه کالاها به قیمت مناسب، برنامه اصلی دولت در کنار حمایت از تولید است. باید با اصلاح مسیر تولید، توزیع و تعریف فرایندها در این زنجیره، در روند تعیین قیمت کالاها شفاف‌سازی انجام گیرد.
رئیس‌جمهور افزود: همه تولید‌کنندگان به‌ویژه دستگاه‌های دولتی موظف هستند فرایند قیمت‌گذاری و عرضه سریع و آسان کالاهای تولیدی به‌ویژه مواد اولیه را مشخص کرده و برای مقابله با معضل گرانی اقدامات موثر را انجام بدهند. افزایش قیمت درمورد کالاهایی که در بخش دولتی و عمومی‌غیر‌دولتی تولید می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عامل گرانی ارز، FATF نیست سوء مدیریت دولت است
دولت، آدرس غلط ندهد. بی‌انضباطی‌های مالی و پولی دولت ربطی به مسائل خارجی ندارد.
وحید شقاقی شهری اقتصاددان درباره نوسانات نرخ ارز به روزنامه فرهیختگان گفت: نرخ تورم بالاست. بالا بودن نرخ تورم به دلیل این است که موتور رشد نقدینگی ما همچنان روشن و پرکار است و رشد نقدینگی بالایی داریم.
وقتی تورم در اقتصاد ما 40 درصد است و تورم جهانی حدود 5 درصد است انتظار این است که سالی 35 درصد به نرخ ارز اضافه شود. یعنی فرض کنید اگر نرخ ارز امسال 30 هزار تومان باشد این تفاوت 35 درصدی انتظار ایجاد می‌کند که سال آینده حدود 9 الی 10 هزار تومان به نرخ ارز اضافه شود. دلار 30 هزار تومانی با این روند جلو برود سال آینده 40 هزار تومان خواهد شد، البته اگر این شکاف تورم را نگه داریم. عامل دیگر کسری‌های تجاری است. همیشه در اقتصاد ایران کسری تجاری غیرنفتی را داشتیم. یعنی صادرات غیر نفتی همواره کمتر از واردات رسمی بوده است ولی در شرایط عادی این کسری‌های تجاری را با نفت، صادرات نفت و درآمدهای نفتی پوشش می‌دادیم. الان که صادرات نفت ما به مشکل خورده است کسری‌های تجاری ما خود را عیان‌تر می‌کند و بیشتر خود را نشان می‌دهد.
عامل چهارم ناترازی ارزی است. برخی از صادرکنندگان ما متأسفانه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز نگرداندند و این ناترازی ارزی را تشدید کرده است.
عامل دیگر قاچاق کالا،‌یعنی واردات غیر رسمی‌است. اقتصاد ایران 15-25 میلیارد دلار واردات غیر رسمی‌دارد و این مسئله خود با قدرت قابل توجهی بر بازارساز ارزی فشار می‌آورد. این عوامل دست به دست هم داده تا نرخ ارز روند افزایشی به خود بگیرد.
استاد دانشگاه خوارزمی‌درباره ربط دادن نرخ ارز به FATF که اخیراً از سوی ظریف هم تکرار شد، گفت: خیر. همه عواملی که بیان کردم سهمی‌در این روند افزایشی دارند. عواملی که من برشمردم عوامل اصلی هستند. اگر آدرس غلط بدهیم، جای عوامل را با هم عوض می‌کنیم و این مناسب نیست. طبیعتاً عضویت یا عدم عضویت در FATF یک سهمی‌در مبادلات بانکی، در کاهش مبادلات بانکی و کاهش مبادلات تجاری دارد ولی سهم FATF سهم برجسته‌ای نیست یعنی نمی‌خواهم بگویم سهم ندارد اما عواملی که بیان کردم اصلی هستند و همگی را درون اقتصاد می‌توان جست‌وجو کرد.
به طور مثال عدم ساماندهی واردات،‌ارتباطی با بیرون مرزها ندارد. کلی واردات کالاهای لوکس و غیرضرور داریم که ساماندهی واردات انجام نمی‌شود و این یک ضعف درونی است. در حوزه صادرکنندگان غیر نفتی فرصت‌ها را طی سال‌های گذشته از دست داده‌ایم. می‌توانستیم برای توسعه صادرات غیر نفتی برنامه داشته باشیم،‌ نقشه راه داشته باشیم، همت کنیم که صادرات غیر نفتی ما توسعه یابد و وابستگی تراز تجاری به نفت و صادرات نفتی را کاهش دهیم. در رشد نقدینگی بی‌انضباطی‌های دولت، ناترازی نظام بانکی ما، بدهی دولت به نظام بانکی و خلق پول از سوی نظام بانکی و... موتور رشد نقدینگی را داغ می‌کند و وقتی در اقتصادی 31 درصد رشد نقدینگی داریم در حالی که رشد اقتصادی منفی است، طبیعتاً همه اینها روی دوش تورم انبار می‌شود. مثلاً در کنترل قاچاق موفق نبودیم و این ربطی به بیرون مرزها ندارد. این شفافیت و نظارت‌ها ضعف درونی است. علاوه بر اینها در بحث ناترازی ارزی مسئله داخلی است. وقتی واردکنندگان کالا را اعتبارسنجی نمی‌کنید که موجب اتلاف منابع ارزی می‌شود، یا برای صادرکنندگان غیر نفتی اعتبارسنجی و شناسنامه‌دار کردن، پاسخگودار کردن را انجام نمی‌دهید هر صادرکننده غیرنفتی به خود اجازه می‌دهد در این شرایط ما را دور بزند یا واردکنندگان منابع ارز 4200 تومانی را بگیرند و هرج و مرج حاکم شود و این منابع ارزی 4200 تومان را که خیلی‌ها گرفتند و از ایران گریختند، از دست بدهیم. این مسائل عمدتاً مسائل داخلی است.
text/html 2020-10-07T04:35:38+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی بازگشت آرامش نسبی به مرزهای ارمنستان و آذربایجان /رژه کرونا در کاخ سفید همزمان با بازگشت ترامپ ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9581


بازگشت آرامش نسبی به مرزهای ارمنستان و آذربایجان
میانجیگران بین‌المللی خواستار آتش‌بس شدند
۱۳۹۹/۰۷/۱۵

دومین روز جنگ قره‌باغ؛ اعلام بسیج عمومی‌در جمهوری آذربایجان/ اتهام ارمنستان  به ترکیه - خبرگزاری آریا
در حالی که وزیر دفاع ارمنستان از بازگشت آرامش نسبی به مرزها در شب گذشته می‌گوید، رؤسای «گروه مینسک» نیز جنگ بر سر «قره‌باغ کوهستانی» را در بیانیه‌ای مشرک محکوم کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری و بدون شرط بین طرفین شده‌اند.
دور جدید تنش‌ها میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر (6 مهرماه) بر سر منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» آغاز شد. در این 10 روز جامعه بین‌المللی از دو کشور خواسته‌اند، هرچه سریع‌تر به درگیری‌ها پایان دهند و وارد مذاکره شوند، اما خبرها حاکی است که مناطق مسکونی نیز قربانی این درگیری‌ها شده‌اند. در این بین حضور ترکیه نیز باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع در این منطقه حساس شده است.
در همین حال دیروز سه شنبه «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در پیامی‌از برقراری آرامش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد: «بعد از چندین درخواست جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس فوری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی)، شب نسبتاً آرامی‌در مرز داشتیم. در صورت تنش‌های بیشتر، کل مسئولیت برعهده رهبری نظامی-سیاسی جمهوری آذربایجان خواهد بود». البته آخرین اخبار از شنیده شدن صدای 8 انفجار در این منطقه حکایت دارد که نشان می‌دهد، این آرامش بسیار شکننده است.
وزرای خارجه سه کشورِ «گروه مینسک» که ریاست مشترک این گروه را نیز در اختیار دارند، درخصوص این درگیری‌ها بیانیه صادر کرده‌اند. «سرگئی لاوروف»، «مایک پمپئو» و «ژان ایو لودریان»، وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه به شدیدترین نحو تشدید بی‌سابقه خشونت‌ها را محکوم کردند.
آنها همچنین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر حملات به مراکز غیرنظامی‌اراضی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را محکوم کردند و این حملات را تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه خواندند و از دو طرف خواستند فورا و بدون پیش شرط، آتش‌بس را بپذیرند.
گروه مینسک
گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ توسط «کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا» برای میانجیگری به منظور حل مسالمت‌آمیز درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی ایجاد شد و روسیه، آمریکا و فرانسه ریاست مشترک این گروه را برعهده‌دارند. غیر از سه کشور که رؤسای گروه هستند، بلاروس، آلمان، ایتالیا، پرتغال، هلند، سوئد، فنلاند، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم عضو مشارکت‌کننده این گروه‌اند.
وزارت خارجه ارمنستان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای بر لزوم برقراری آتش‌بس با جمهوری آذربایجان تأکید کرد. به گزارش فارس، وزارت خارجه ارمنستان ضمن تقدیر از بیانیه وزرای خارجه گروه مینسک این را هم گفت که: «هر اقدامی‌برای فیصله دادن این [مناقشه] از طریق نظامی، با قاطعیت ناکام گذاشته می‌شود». البته تا زمان تنظیم این گزارش جمهوری آذربایجان موضعی در این مورد نگرفته است.
بشار اسد: عامل جنگ قره باغ ترکیه است
در این میان «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه نیز طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرد ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان (قره باغ) منتقل می‌کند؛ قبل از این نیز ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به لیبی می‌فرستاد تا در آن‌جا بجنگند. به گزارش تسنیم، او صریحاً اضافه کرد که: «ترکیه طرفی بود که این درگیری را آغاز کرد و به آن دامن زد».
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز به سخنان بشار اسد، واکنش نشان داد و گفت، اظهارات ایشان درباره نقل و انتقال تروریست‌ها توسط ترکیه را با دقت بررسی خواهند کرد. گفتنی است، آن‌چه مسلم است، اینکه قطعنامه‌های سازمان ملل مناطق مورد مناقشه را اشغال شده توسط ارمنستان می‌خواند و خواستار بازگشت آنها به جمهوری آذربایجان است، اما برخی کنشگران خارجی نیات خود را در این دعوا دنبال می‌کنند. برخی کارشناسان با اشاره به سودای اردوغان برای تشکیل یک امپراطوری، به گونه‌ای زمینه را برای پذیرفتن حرف‌های اسد هموار کرده‌اند.
این کارشناسان تأکید دارند که ترکیه به منطقه قفقاز جنوبی، علاقه فراوانی نشان می‌دهد و می‌خواهد این منطقه را حوزه نفوذ خود، به عنوان امپراتوری تورانی، قرار دهد!
پرسش این‌جاست که وقتی وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید «حملات ارمنستان علیه اهداف غیرنظامی‌ جمهوری آذربایجان جنایت علیه بشریت و نشان دهنده استیصال ارمنستان است. ما به حمایت خود از یکپارچگی جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهیم» آیا هدف مردم آذربایجان هستند و یا سودای امپراتوری تورانی؟
آخرین خبرها اینکه روسیه اعلام کرد هزاران تروریست سلفی تکفیری از سوریه به قره باغ اعزام شده است. روسیه اعلام کرد این نگرانی به شدت وجود دارد که تروریست‌هایی که در حال ورود به این منطقه هستند، در آینده به آذربایجان، ارمنستان و روسیه
نفوذ کنند.

رژه کرونا در کاخ سفید همزمان با بازگشت ترامپ
نخستین اظهارات ترامپ از بیمارستان+ عکس
همزمان با بازگشت پر حرف و حدیث رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید پس از ترخیص از بیمارستان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند شمار زیادی از مقامات کاخ سفید کرونا گرفته‌اند و ویروس در کاخ سفید رژه می‌رود.
«دونالد ترامپ» که صبح پنج شنبه گذشته از ابتلای خود به کرونا خبر داده و روز جمعه پس از وخامت حالش راهی بیمارستان نظامی‌«والتر رید» در حومه واشنگتن شده بود دیروز به کاخ سفید بازگشت. با این رویداد و طی یکی دو روز گذشته حرف و حدیث‌های زیادی درباره صحت و سقم ابتلای ترامپ به کرونا و همچنین گزارش‌های ضد و نقیض درباره وضعیت وی در بیمارستان منتشر شده است و بسیاری از رسانه‌ها خواستار
شفاف ‌سازی کاخ سفید در این زمینه شده‌اند.
رئیس‌جمهور آمریکا در اولین پیام ویدئویی خود بعد از ترخیص و انتقال از بیمارستان به کاخ سفید ضمن تأکید بر اینکه درس‌های زیادی از «کووید-۱۹» آموخته است، از مردم کشورش خواست که هیچ واهمه‌ای از کرونا نداشته باشند. ترامپ در حالی از مردم آمریکا درخواست کرد که از کرونا واهمه‌ای نداشته باشند که طبق جدیدترین گزارش‌ها تاکنون بیش از 215 هزار آمریکایی قربانی این ویروس ناشناخته شده‌اند و بیش از ۷ میلیون و 600 هزار آمریکایی دیگر هم به آن آلوده شده‌اند.
انتقادهای گسترده از ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید بعد از ترخیص از بیمارستان گفت درس‌های زیادی از کرونا گرفته است اما به نوشته رسانه‌ها برداشتن ماسک در حین سخنرانی نشان داد که او در واقع چیزی از کرونا نیاموخته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ با برداشتن ماسک خود در حالی که هنوز معلوم نیست از این بیماری بهبود یافته یا نه، آمریکایی‌ها را تشویق کرد که از کرونا نترسند. وی که گویا گمان می‌کند از بند بیماری رهایی پیدا کرده، در این سخنرانی این‌طور موضع گرفت: «اجازه ندهید بر شما مسلط شود. از آن نترسید... من بهتر هستم، شاید هم مصونیت دارم، نمی‌دانم! بیرون بروید، مراقب باشید».
«ویلیام شفنر» استاد رشته بیماری‌های عفونی و پیشگیری پزشکی در دانشگاه وندربیلت در واکنش به این اظهارات و اقدام ترامپ گفت: «وقتی که او گفت نباید از کووید ترسید، من وحشت‌زده شدم. این بیماری است که روزانه هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد، اقتصاد را ویرانه کرده و مردم را از اشتغال باز داشته است. این ویروسی است که باید از آن ترسید». «کریس کانس» سناتور دموکرات نیز در پیامی‌توئیتری نوشت: «این شکست غم‌انگیز یک رهبر است».«جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ نیز با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود و مقایسه ماسک زدن خودش و ترامپ، نوشت: «ماسک‌ها اهمیت دارند. آنها جان مردم را نجات می‌دهند».
مشکل تنفسی ترامپ
اما در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا در اولین پیام ویدئویی خود بعد از ترخیص از بیمارستان حال جسمانی خود را «بسیار عالی» توصیف کرده بود، ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد او همچنان دچار مشکل تنفسی است. پایگاه اطلاع‌رسانی «نیوزیلند هرالد»، در این باره گزارش کرده، زمانی‌که ترامپ از پله‌های کاخ سفید بالا می‌رفت تا برای جمعیت دست تکان دهد و بیانیه ویدئویی دهد، با جسارت درباره ایمن شدن خود در برابر «کووید-۱۹» سخن به میان می‌آورد اما ویدئوی دیگری منتشر شده که موجب شده بسیاری درباره سلامت رئیس‌جمهور ۷۴ ساله آمریکا دچار تردید شوند. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد قبل از آن که او ماسک را از مقابل دهانش بردارد، از پله‌ها بالا می‌رود و سپس به نظر می‌رسد در حالی که از جمعیت قدردانی می‌کند و کت خود را مرتب می‌کند، در نفس کشیدن دچار مشکل است. این کلیپ ویدئویی به سرعت در شبکه اجتماعی توئیتر پخش شد و برخی از آن به عنوان شواهدی در نظر گرفتند که نشان می‌دهد ترامپ بسیار سخت‌تر و دشوارتر از آنچه که ظاهراً نشان می‌دهد با کرونا و غلبه بر آن درگیر شده است. یکی از پرستاران بخش
«آی سی یو» نیز بعد از مشاهده این فیلم خاطرنشان کرد که ظاهراً ترامپ احساس ناراحتی می‌کند و به سختی برای نفس کشیدن تلاش می‌کند.
رژه کرونا در کاخ سفید
برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی حاکی است با ابتلای ترامپ، وحشت در کاخ سفید حکمفرما شده و «ویروس در کاخ سفید رژه می‌رود». منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران از ابتلای شمار دیگری از کارکنان کاخ سفید به ویروس کرونا خبر دادند.
«جان سانتوسی» خبرنگار شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز»
در توئیتی از ابتلای «چاد گیلمارتین»، دستیار سخنگوی کاخ سفید به کرونا خبر داد. «جنیفر جیکب» خبرنگار شبکه خبری «بلومبرگ» نیز با تایید این خبر اعلام کرد علاوه‌بر چاد گیلمارتین، «کارولین لیویت» دیگر دستیار سخنگوی کاخ سفید نیز به کرونا مبتلا شده است. این در حالی است که نتیجه آزمایش تشخیص ابتلا به «کووید-۱۹» برای «کایکلی مک‌اینانی»، سخنگوی کاخ سفید نیز مثبت گزارش شده است. «هوپ هیکس»، دستیار ترامپ، «نیک نولا»، محافظ شخصی او و برخی از دیگر کارکنان کاخ سفید نیز در روزهای گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اند.
روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» هم نوشته با مثبت شدن نتیجه آزمایش مک‌اینانی، اکنون ۹ نفر از نزدیکان ترامپ به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» چند روز پیش گزارش داده بود بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش ابتلای «دونالد ترامپ» به بیماری «کووید-۱۹» کاخ سفید در هراس فرو رفته است.
روزنامه واشنگتن پست هم در گزارشی تحت عنوان «افزایش نگرانی‌ها در میان کارکنان کاخ سفید به علت شیوع ویروس کرونا» نوشته: «کیت‌اندرسون براور که برای نگارش کتاب جدیدش مصاحبه‌هایی را با کارمندان سابق کاخ سفید انجام داده است می‌گوید بیشتر کارکنان کاخ سفید را سیاه‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها تشکیل می‌دهند و بیشترشان مسن و سالخورده هستند». همزمان خانواده قربانیان کرونا در آمریکا با چیدن 20 هزار صندلی خالی مقابل کاخ سفید به سیاست‌های دولت در مقابل کرونا اعتراض کردند.
درخواست فوری 26 کشور جهان
خبر دیگر از کرونا اینکه چین و ۲۵ کشور دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی برای تضمین واکنش موثر به شیوع جهانی کووید-۱۹ شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ژانگ جون»، سفیر چین در سازمان ملل از طرف ۲۶ کشور در نشست کمیته حقوق بشر مجمع عمومی‌سازمان ملل گفت: «اقدامات اجباری یک‌جانبه نقض منشور سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی هستند و با جلوگیری از رفاه جمعیت در کشورهای آسیب‌دیده و تضعیف حق بهداشت مانع از حقوق بشر می‌شود.در بین این کشورها که از این بیانیه حمایت کردند 6 کشوری وجود دارند که با تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا دیگر کشورهای غربی مواجه هستند که شامل کوبا، کره‌شمالی، ایران، روسیه، سوریه و ونزوئلا می‌شوند.
text/html 2020-10-05T20:07:55+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی نانسی پلوسی: کاخ سفید در باره وضعیت ترامپ شفاف‌سازی کند/ اشغالگران صهیونیست هر ماه 50 خانه فلسطینی را ویران می‌کنند/ لیبرمن: وقوع جنگ داخلی در اسرائیل بعید نیست ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9580


خبرهای ضد و نقیض از شرایط جسمی‌رئیس‌جمهور آمریکا
نانسی پلوسی: کاخ سفید در باره وضعیت ترامپ شفاف‌سازی کند
۱۳۹۹/۰۷/۱۴
با گذشت نزدیک به یک هفته از ابتلای «دونالد ترامپ» به ویروس کرونا، هنوز تیم پزشکی او و رسانه‌های آمریکایی اخبار ضد و نقیضی را درباره روند بهبودی رئیس‌جمهور مخابره می‌کنند.« نانسی پلوسی» نیز در همین راستا، از تیم پزشکی ترامپ خواست اطلاعات قابل اعتمادی را منتشر کنند.
نزدیک به یک هفته از ابتلای ترامپ به ویروس کرونا می‌گذرد و در این میان، همچنان رسانه‌های آمریکایی و تیم پزشکی وی اطلاعات متناقضی را درباره سلامتی وی منتشر می‌کنند. در میانه این اخبار ضد و نقیض‌، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز برای دیدار با تعدادی از طرفدارانش که مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند، به طور موقت از بیمارستان خارج شد و برای آنها از داخل ماشین، دست تکان داد.
«شان کانلی» پزشک «دونالد ترامپ» نیز از روند بهبودی رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت:« حال ترامپ پنجشنبه شب خوب بود، اما صبح جمعه تب بالایی داشت و میزان اکسیژن وی افت کرده بود و با وجود خودداری ترامپ، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای وی تجویز شد».با وجود آنکه پزشک ترامپ روز شنبه از ذکر این مورد که وی از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرده،‌ خودداری کرده بود، اما دیروز گفت که ترامپ دو بار با مشکل افت اکسیژن خون، مواجه شده و از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرده است و در یکی از موارد، میزان اکسیژن خون وی به کمتر از 94 درصد رسیده است.با این حال، وی گفت که روند بهبودی ترامپ ادامه دارد و احتمالا او فردا (امروز)از بیمارستان مرخص خواهد شد.
کاخ سفید شفاف عمل کند
با وجود اظهارات تیم پزشکی ترامپ، رسانه‌های آمریکا همچنان از عملکرد غیر شفاف کاخ سفید و تیم پزشکی وی انتقاد می‌کنند.نشریه «هیل» ارگان کنگره آمریکا، در این باره نوشت: ترامپ روز جمعه در پیامی‌توئیتری از ابتلای خود و همسرش ملانیا به ویروس کرونا خبر داد. از آن روز تاکنون او در بیمارستان بستری است و با وجود توجیهات روزانه پزشکی، هنوز اطلاعات زیادی درباره سلامتی رئیس‌جمهور ارائه نشده است.مقامات در این زمینه، پاسخ‌های متناقضی داده‌اند و «شان کنلی»، پزشک معالج ترامپ، نیز در کنفرانس‌های مطبوعاتی خود، به تعدادی از سؤالات پاسخ نداده و هنوز مشخص نیست که بیماری رئیس‌جمهور تا چه حد جدی است.«نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز از تیم پزشکی «دونالد ترامپ» خواست تا اطلاعات قابل اعتمادی به مردم ارائه کنند.این مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «ما باید اعتماد کنیم که آنچه تیم پزشکی ترامپ از وضعیت او به ما می‌گوید، حقیقت دارد» پلوسی این را هم گفت از اینکه احتمال دارد اخباری که تیم پزشکیِ ترامپ به مردم ارائه می‌کنند را رئیس‌جمهور آمریکا تایید کرده باشد، «نگران است» و این روشی علمی‌نیست.روزنامه
وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابعی در کاخ سفید‌،گزارش داد که ترامپ پس از یک تست فوری کرونا، از ابتلای خود به این ویروس خبردار شده، اما آن را اعلام نکرده و خواستار آزمایش‌های مجدد شده است. این گزارش درحالی منتشر شده که گمانه‌زنی‌ها در‌باره زمان ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به ویروس کرونا و همچنین مکانی که وی به این ویروس مبتلا شده همچنان ادامه دارد.
این دیوانگی است
خروج ترامپ از بیمارستان و حضور در جمع طرفدارانش نیز با انتقاد گسترده‌ای از سوی پزشکان و کارشناسان بهداشتی مواجه شد؛ یکی از پزشکان مدعو در بیمارستان «والتر رید» از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خارج شدن غیرضروری از بیمارستان و به خطر‌انداختن جان ماموران سرویس مخفی که او را همراهی می‌کردند، به شدت انتقاد کرد.دکتر «جیمز فیلیپس» در توئیتی نوشت:« تک‌تک افراد حاضر در خودرو هنگام سواری کاملاً غیرضروری رئیس‌جمهور، باید برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرند. ممکن است بیمار شوند. ممکن است بمیرند. برای نمایش سیاسی. ترامپ به آنها دستور داده جان خود را به خطر بیندازند. این دیوانگی است». وی در توئیت دیگری نوشت: «خودروی شاسی‌بلند ریاست‌جمهوری نه تنها ضد گلوله است، بلکه برای جلوگیری از حمله شیمیایی در مقابل نفوذ هوا هم مقاوم است. خطر انتقال کووید-۱۹ داخل آن به‌اندازه روندهای پزشکی است. بی‌مسئولیتی (ترامپ) حیرت‌انگیز است. من نگران سرویس مخفی هستم که مجبور به این اقدام شده است».
او در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان نیز به بیانیه کاخ سفید که مدعی شده بود اقدامات احتیاطی مناسب برای خروج ترامپ در نظر گرفته شده و تیم پزشکی این اقدام را ایمن توصیف کرده بود، هم واکنش نشان داد.فیلیپس گفت: «این اقدام به هیچ وجه استاندارد نیست و من نمی‌توانم باور کنم که بدون اعمال نفوذ غیرضروری بر اساس سلسله مراتب فرماندهی، پزشکان مجوز را داده‌اند».
فرانس پرس نیز در همین زمینه به نقل از کارشناسان بهداشتی نوشت: « (ترامپ با) این اقدام، دستورالعمل‌های بهداشت عمومی‌دولت خود را نقض کرده است، دستور العمل‌هایی
که بیماران را مجبور می‌کند در زمانی که تحت درمان و ناقل ویروس هستند، در انزوا باشند و با کسی دیدار نکنند. ترامپ همچنین سلامت سرویس مخفی‌، که مسئول محافظت از وی هستند، را نیز به خطر‌انداخته است».
ترامپ، که بار‌ها به دلیل نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشت عمومی‌و انتشار اطلاعات نادرست در مورد این همه‌گیری، مورد سرزنش قرار گرفته است، در ویدئویی که درست قبل از خارج شدنش از بیمارستان، در توئیتر منتشر شد گفت طی مدتی که با این ویروس دست و پنجه نرم کرده، درباره کووید چیز‌های زیادی آموخته است! اما کارشناسان از اقدام اخیر وی [ماشین سواری مقابل هواداران] انتقاد کردند و گفتند، اثبات شد او هیچ چیزی یاد نگرفته است.«زِکه امانوئل»، رئیس‌گروه اخلاق پزشکی و سیاست‌های بهداشتی در دانشگاه پنسیلوانیا و کارشناس تلویزیونی، نیز این اقدام ترامپ را «شرم آور» توصیف کرد. وی در توئیتی نوشت: «او کارمندان سرویس مخفی اش را وادار کرد با یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ سوار خودرویی بشوند که پنجره‌هایش بالا است. این کار، آنها را در معرض خطر عفونت قرار‌داده است، برای چه؟»
خشم ترامپ
شبکه خبری سی‌‌ان‌ان گزارش داد، هشدار رئیس‌ستاد کارکنان کاخ سفید درباره وضعیت سلامتی ترامپ و اظهاراتش با پزشک رئیس‌جمهور، خشم ترامپ را برانگیخته است. «سی‌ان‌ان» در خبری به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد: «رئیس‌جمهور از دست مارک میدوز رئیس‌کارکنان کاخ سفید، عصبانی است.
بعد از اینکه این مقام ارشد بال غربی (کاخ سفید)، صحبت‌هایی در تناقض با ارزیابی روز شنبه پزشک کاخ سفید
درخصوص سلامت رئیس‌‎جمهور مطرح کرد».
طبق این گزارش، «هم اکنون این موضوع به طرزی فراگیر در درون کاخ سفید پذیرفته شده است که (مارک میدوز) آن منبع ناشناسی بوده که روز شنبه به فاصله کوتاهی بعد از سخنان «شان کانلی» (پزشک اصلی ترامپ)، ارزیابی تیره‌ و تاری (از وضعیت سلامتی ترامپ) به رسانه‌ها ارائه داده بود». مارک میدوز رئیس‌ستاد کارکنان کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود: «وضعیت اعضای حیاتی بدن ترامپ بسیار نگران‌کننده است و ۴۸ ساعت بعدی درباره وضعیت سلامت او بسیار حیاتی خواهد بود. ما هنوز در یک مسیر روشن برای بهبودی کامل (حال ترامپ) قرار نداریم». بنا به گزارش سی‌ان‌ان، مشاوران ترامپ معتقد هستند که مارک میدوز به اعتبار اطلاع‌رسانی‌های تیم پزشکی رئیس‌جمهور آمریکا درباره وضعیت سلامت او، آسیب وارد کرده است.


اشغالگران صهیونیست هر ماه 50 خانه فلسطینی را ویران می‌کنند
ادامه سیاست اشغالگران در یهودی‌سازی فلسطین؛ تخریب ۲۵ خانه تنها طی ۲ هفته -  تسنیم
رژیم صهیونیستی طی سال جاری میلادی(در 9 ماه گذشته)، ۴۵۰ منزل و مرکز فلسطینی را تخریب کرده که به خاطر این ویران ‌سازی گسترده، ۵۳۰ خانواده فلسطینی آواره شده‌اند.
«مرکز تحقیقات اراضی» وابسته به «انجمن مطالعات عربی» در قدس اعلام کرد، رژیم صهیونیستی طی ۹ ماه گذشته(از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون)، ۴۵۰ منزل و مرکز فلسطینی را تخریب و ۵۳۰ خانواده را آواره کرده است. به این ترتیب، صهیونیست‌ها هر ماه، 50 خانه فلسطینی را تخریب می‌کنند. در ادامه این گزارش آمده است، رژیم صهیونیستی فلسطینی‌های ساکن قدس را مجبور می‌کند خانه‌هایشان را با دست‌های خودشان تخریب کنند.
مرکز تحقیقات اراضی افزود، جمع کل منازل فلسطینی‌ تخریب شده از زمان تأسیس رژیم اسرائیل تا کنون به
۱۶۵ هزار و 690 عدد رسیده است و از آن زمان تا کنون، حدود یک میلیون فلسطینی نیز آواره شده‌اند.


با اشاره به افزایش اختلافات داخلی
لیبرمن: وقوع جنگ داخلی در اسرائیل بعید نیست

لیبرمن: جنگ داخلی در اسرائیل بعید نیست - مشرق نیوز
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای هشدار داد که«بنیامین نتانیاهو» اسرائیل را به سمت یک جنگ داخلی سوق می‌دهد.
اختلافات داخلی باعث شد تا شرایط داخلی این رژیم طی چند ماه گذشته‌، بیش از پیش متشنج شود، به گونه‌ای که سران و مقامات سابق صهیونیست هم نسبت به اوضاع موجود، ابراز نگرانی می‌کنند. «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و از اعضای تاثیرگذار پارلمان این رژیم، طی مصاحبه‌ای با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» تاکید کرد‌، تنها چیزی که برای نتانیاهو اهمیت دارد، منافع شخصی خودش است.
رئیس‌حزب «اسرائیل خانه ما» نخست‌وزیر را شخصیتی خواند که مخالفان خود را به دشمنی با ساکنان اسرائیل(صهیونیست‌ها) متهم می‌کند. وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی این را هم گفت که نتانیاهو به خاطر ماندن در قدرت، دست به هر اقدامی‌که بتواند می‌زند. وی گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد از مسائل داخلی از جمله بیکاری، فساد و شرایط بهداشتی ضعیف و تحقیقات قضایی علیه خودش، حرفی به میان آورد». لیبرمن در ادامه ضمن اشاره به وضعیت بی‌ثبات رژیم صهیونیستی، گفت که بروز جنگ داخلی در اراضی اشغالی موضوع چندان بعیدی نیست.
از سوی دیگر، «دانی یاتوم» رئیس‌سابق موساد، هشدار داد اسرائیل به سمت دوران تاریکی پیش می‌رود. یاتوم تصریح کرد، هرچقدر دولت تدابیر شدیدتری به بهانه کرونا اتخاذ کند، اسرائیل به سمت دوران سیاه‌تری پیش خواهد رفت. وی گفت که هدف دولت تل‌آویو از اتخاذ تدابیر شدید، مقابله با کرونا نیست، بلکه اهداف دیگری را دنبال می‌کند و این وضعیت باید متوقف شود. با وجود تدابیر شدید دولت رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با کرونا، روز شنبه نیز بیش از 130 هزار صهیونیست علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار استعفای او شده‌اند.‎


text/html 2020-10-05T20:03:37+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی اخبار ویژه روزنامه‌ها ( از بزک آمریکا و معارضه با ارزش‌ها.../رشد اقتصادی منفی.../سفیر اتریش: ایران در برخی حوزه‌ها .../دیپلمات انگلیسی: بایدن انتظار دارد ...) ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9579
اخبار ویژه روزنامه‌ها
۱۳۹۹/۰۷/۱۴

Image result for ‫اخبار ویژه روزنامه‌ها‬‎



از بزک آمریکا و معارضه با ارزش‌ها برگردید وحدت حاصل می‌شود
معاون مصطفی معین در وزارت علوم دولت اصلاحات می‌گوید مشکلات کشور با وحدت حل می‌شود.
روزنامه آرمان به قلم غلامرضا ظریفیان نوشت: «جامعه مشکلاتی ساختاری دارد که هیچ‌یک ارتباطی با آمریکا پیدا نمی‌کنند و طبیعتا بخشی مشکلات قانونی و بخشی مشکلات نظارتی است که در این موضوع تفاوت‌های بینشی و تفاوت‌های راهبردی نیز دیده می‌شود. بخش بزرگی از مشکلات ما ارتباطی با تحریم و مشکلات ما و آمریکا ندارد و به رانت‌ها و اختلاس‌ها و فساد‌های داخلی مرتبط است. البته اگر به سال‌های ابتدایی دولت آقای روحانی و برجام برگردیم و کشور بتواند با فروش نفت هزینه‌های خود را تامین کند قطعا از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها کاسته می‌شود اما مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح و کارآمد و مشکلات قانونی و زیرساختی همچنان وجود دارند و ربطی به غرب ندارند و حتی با بهبود روابط ایران با غرب نیز این مشکلات همچنان بر سر جای خود هستند و ناکارآمدی و ضعف‌های حاصل خود را همچنان نشان خواهد داد.
وی می‌افزاید: «مهم‌ترین راه‌حل که تجربه جهانی مثبتی دارد و در ایران نیز مصداق پیدا می‌کند انجام اقداماتی است که به انسجام اجتماعی کمک کند و به افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند. دلایل و راهکارهای رسیدن به انسجام اجتماعی بحث شده و در مورد تقویت و بازگرداندن سرمایه اجتماعی گفت‌وگو شده است. باید وحدتی نسبی ایجاد کنیم ما با چند مساله اساسی روبه‌رو هستیم. نخبگان و جامعه باید متقاعد شوند و این کار با مشارکت و همگرایی و نه واگرایی صورت بگیرد. هر چند وقت یکبار در رسانه‌های رسمی‌و در شبکه‌های اجتماعی در موضوعات مختلف می‌بینیم که از همگرایی و وحدت لازم برخوردار نیستیم و بدون اتفاق و وحدت و همگرایی مشکلات و مسائل ما سر جای خود باقی می‌مانند». درباره این تحلیل گفتنی است که طبعاً وحدت، زیربنای پیشرفت هر جامعه و تفرقه، مایه ناکامی‌های بزرگ است. اما باید دید که چه کسانی موجب تفرقه در داخل کشور شده‌اند؟ و چه کسانی در زمینه ناکامی‌های چند سال گذشته و انباشت مشکلات مسئولند؟ اولاً طیف مؤثر در میان اصلاح‌طلبان همچنان آدرس آمریکا را برای حل مشکلات می‌دهند. در عین حال آنها و هم‌طیفانشان، وقتی می‌خواهند ساختار و نظام را متهم کنند، می‌گویند مشکل از آمریکا نیست و مسئله اصلی در داخل کشور است.
اینها درست و غلط را با هم می‌آمیزند. چرا که قبل از سال 92 می‌گفتند 10 تا 30 درصد مشکلات به تحریم‌ها برمی‌گردد و مقصر 70 تا 90 درصد بقیه، دولت مستقر (احمدی‌نژاد) است. اما حالا همان‌ها تقلا می‌کنند تا آمریکا و دولت را تبرئه و نظام را مسئول جلوه دهند.
اصلاح‌طلبان در عین حال معتقدند که 7 سال آدرس دروغ و گمراه‌کننده داده و به جای این که از دولت بخواهند روی پای خود بایستد، فشار آورده‌اند تا روی وعده و تهدیدهای غرب حساب کند و به اخم و لبخند آنها متکی باشد. در واقع با همین تحریف نظری و انحراف عملی بود که سرمایه اجتماعی دستخوش آسیب‌های جدی شد و چاره آن هم در عذرخواهی و اصلاح مسیر از سوی ائتلاف حاکم بر دولت است.
نکته بعدی این که مردم در مقابل دشمن متحد و در دفاع از کیان جمهوری اسلامی‌ همیشه حاضرند چنان که در تشییع بی‌نظیر سردار سلیمانی شاهد بودیم. بنابراین باید از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی پرسید وحدت بر کدام تبار اشتراکات؟ شما دشمنی در تراز آمریکا را دوست زدید و در مقابل، عمده توان خود را برای معارضه با مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب و نظام گذاشتید. شما در سال 88 علناً علیه اسلامیت و جمهوریت شورش به راه انداختید و طابق النعل بالنعل، براساس نقشه دشمن عمل کردید؟ با این وجود، وحدت یعنی چه؟ شما تا می‌توانستید به ارکان وحدت و اقتدار ملی ضربه زدید یا در مقابل ضربه زنندگان سکوت توأم با حمایت کردید.

رشد اقتصادی منفی مشکل چند ساله دولت است
استاندار گلستان با رد مقایسه اقتصاد ایران و آلمان از سوی رئیس‌جمهور گفت اقتصاد ما مشکلات عدیده دارد.
رئیس‌جمهور اخیراً گفته بود رشد اقتصادی ایران از آلمان هم بالاتر است و تا پایان سال شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهیم بود. این سخن رئیس‌جمهور وقتی بسیاری از مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تقریباً سفره بسیاری از ایرانیان خالی است، عجیب به نظر می‌رسد.
هادی حق‌شناس، درباره این اظهارات به «نامه‌نیوز» گفت: «این سخن آقای روحانی به لحاظ عدد صحت دارد و تردیدی نیست و حتی من بیش از این می‌گویم که در همین دو سه هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا هم دو رقمی‌شد و علاوه بر آلمان کشورهایی مانند اسپانیا و انگلیس هم رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌اند که همه این‌ها متأثر از کرونا بوده است. در حقیقت نه فقط آلمان که کل کشورهای جهان به دلیل پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.» او خاطرنشان کرد: «اما این موضوع یک تبصره مهم دارد؛ آنکه اقتصاد ایران گرچه در حوزه رشد اقتصادی نسبت به مثلاً آلمان کمتر آسیب دیده است اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات اساسی دارد. مثل آن است که بگوییم اقتصاد آلمان فقط سرما خورده است و اقتصاد ایران گرچه سرمایه‌خوردگی کمتری دارد- نه آنکه نداشته باشد- اما فشارخون و تب هم دارد. اقتصاد ایران به دلیل تکانه‌های مختلفی که تحریم و کرونا وارد کرد بخشی از توان خود را از دست داده است اما اقتصاد آلمان فقط در مقطعی با رشد منفی اقتصادی همراه بوده است. علاوه بر این آلمان فقط در امسال چنین شرایطی را تجربه کرده آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا اما ایران چند سال پی‌درپی است که رشد منفی دارد و علاوه بر رشد منفی تورم و رکود هم دارد. حق‌شناس درباره افت ارزش پول ملی هم تصریح کرد: ارزش پول ملی به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و دلیل آن هم چندان پیچیده نیست و جزو الفبای اقتصاد است. یک سمت عرضه وجود دارد و یک سمت تقاضا. وقتی در عرضه مشکل ایجاد شود و در تقاضا هم اتفاقی رخ ندهد، به عدم تعادل می‌رسیم. در شرایط عدم تعادل دیگر قیمت واقعی نیست. عرضه به هر دلیلی اعم از تحریم یا کرونا دچار اخلال شود و تقاضا فرقی نکند قیمت غیر واقعی شکل می‌گیرد و در این میان دیگر مهم نیست قیمت دلار 30 هزار تومان باشد یا 100 هزار تومان. در چنین حالتی مراودات اقتصادی دچار مشکل می‌شود. در بازار سرمایه هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد کرده است. مگر می‌شود ارزش سهام یک کارخانه 10 برابر شود؟ مگر تولید آن کارخانه در یک سال گذشته 10 برابر شده است که ارزش سهامش 10 برابر افزایش یافته باشد؟ بنابراین در اینجا هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد می‌کند.»
وی می‌گوید: دولت باید از ابتدا سیاست‌هایی در پیش می‌گرفت، یعنی باید در رشد نقدینگی و تقویت واقعی بخش‌های اقتصادی به جدیت تلاش می‌کرد که متأسفانه نکرد. نتایج اقتصادی، ماحصل یک روز و دو روز نیست و اگر ما انتظار اقتصادی خوب را داریم باید از سال‌های پیش برنامه‌ریزی و تلاش می‌کردیم.

سفیر اتریش: ایران در برخی حوزه‌ها پیشرفته‌تر از کشورهای اروپایی است
سفیر اتریش در تهران می‌گوید ایران در برخی حوزه‌ها خیلی جلوتر از کشورهای اروپایی است.
استفان شولتس که سه سال است در تهران حضور دارد، می‌گوید به 25 استان سفر کرده و با فعالان اقتصادی مختلف ملاقات کرده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری می‌افزاید: همیشه رایزن بازرگانی سفارت نیز همراه من است، ایران فراتر از یک کشور، یک تمدن است.
او که در 12 کشور سفیر بوده، می‌گوید: جمعیت 15 میلیون نفری تهران، دو برابر جمعیت کل اتریش است.
شولتس در ادامه اظهار داشت: من 5 فرزند دارم. همه آنها بزرگ شده‌اند. گاهی به ما سر می‌زنند و مدتی پیش ما می‌مانند، 2 تا از آنها چند وقت قبل در تهران عمل جراحی داشتند. واقعا باید بگویم که پیشرفت‌های پزشکی در ایران خارق‌العاده است. کیفیت خدمات پزشکی در تهران با وین برابری می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: باید بگویم در تهران شاهد مدرنیزاسیون سریع بوده‌ام. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در زندگی شهری در تهران بسیار مشهود است. خرید آنلاین بسیار رشد کرده است. خیلی چیزهایی که اینجا وجود دارد، در کشور ما اصلا امکان‌پذیر نیست؛ بس که قوانین و مقررات دست و پا گیر وجود دارد. انقلابی که در حوزه تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی در اینجا رخ داده، بسیار قابل توجه است. گاهی به شرکت‌های اتریشی می‌گویم این اپلیکیشن یا آن اپلیکیشن را دیده‌اید؟ چقدر راحت می‌شود خرید کرد، یا چیزی را به جایی فرستاد، در اطراف تهران از یک کشاورز سیب‌زمینی خریدیم، خیلی راحت دستگاه پوز را آورد و کارت کشیدیم. ایران در این حوزه‌ها خیلی جلوتر از بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله کشور خود من است. به اعتقاد من، اقتصاد ایران در یک مسیر دگرگونی بسیار سریع قرار دارد؛دگرگونی از یک اقتصاد تجارت‌محور به سمت یک اقتصاد تولیدمحور، بخش خدمات در ایران به سرعت در حال رشد است. ایران ظرفیت آن را دارد که به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود، در بسیاری از حوزه‌ها، این اتفاق افتاده، اما منظور من خیلی فراتر از اینهاست. شرکت‌های جوان در حوزه استارتاپ‌ها شگفتی‌آفرین بوده‌اند. این درست همان حوزه‌ای است که من می‌خواهم اتریش در آن از ایران بیاموزد.

دیپلمات انگلیسی: بایدن انتظار دارد ایران خود را خلع سلاح کند
سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس گفت: نامزد دموکرات‌های آمریکا، در پی خلع سلاح ایران است.
پیتر جنکینز درباره رویکرد جو بایدن به روزنامه جام‌جم گفت: من از سخنان و مواضع بایدن این‌گونه استنباط می‌کنم که او موضوعات هسته‌ای، موشکی و مسائل منطقه‌ای مربوط به ایران را در پیوند با یکدیگر و در یک مجموعه واحد تحلیل می‌کند.
وی می‌افزاید: بایدن یا حداقل بسیاری از مشاوران وی در مورد ایران عقیده دولت فعلی ایالات متحده را دارند که ایران باید با کاهش یا از بین بردن قوای موشکی خود به خلع سلاح یکجانبه بپردازد. همچنین آنها بر این باورند که ایران باید روابط خود را با نیروهای وابسته و دوست خود در عراق، سوریه، ‌لبنان و یمن و جوامع شیعه در بحرین و عربستان سعودی قطع کند
.
text/html 2020-10-05T19:58:58+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی دکتر ولایتی در گفت‌و‌گو با کیهان: مناطق اشغالی آذربایجان باید تخلیه شوداما راه‌حل آن نظامی‌نیست/ بشار اسد:تروریست‌ها برای اشغال سوریه مستقیما از سوی آمریکا و انگلیس حمایت می‌شدند/ ترورهای هدفمند در افغانستان 4 شخصیت برجسته در یک روز کشته شدند ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9578
دکتر ولایتی در گفت‌و‌گو با کیهان:
مناطق اشغالی آذربایجان باید تخلیه شوداما راه‌حل آن نظامی‌نیست
۱۳۹۹/۰۷/۱۴
روایت دکتر ولایتی از مفاسد اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی: اگر خاموش بنشینم  گناه است| فرهیختگان آنلاین


جنگی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور همسایه ایران مدتی است بر سر یک مسئله قدیمی‌یعنی اختلاف بر سر مالکیت «قره باغ» آغاز و باعث بروز نگرانی‌هایی در منطقه و حتی دنیا شده است. جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان همسایه این دو کشور نیز در این مدت تلاش کرده تا طرفین را به حل مشکلات از طریق گفت‌و‌گو ترغیب نماید. اما برخی تحولات از جمله، ورود رژیم صهیونیستی، ترکیه و گروه‌های تروریستی تکفیری به این جنگ باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. شلیک گاه و بی‌گاه گلوله و خمپاره به خاک ایران در این معرکه نیز موضوع نگران‌کننده دیگری است که به نظر می‌رسد، هر چه زودتر باید متوقف شود. برای بررسی این تحولات به سراغ دکتر «علی اکبر ولایتی»، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل رفتیم و مواضع صریح ایشان در این باره را شنیدیم. این گفت‌و‌گو عصر دیروز 14 مهر ماه در محل دفتر ایشان صورت گرفته که متن آن عینا در ادامه می‌آید:
* ظاهر داستان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان این است که، دو کشور بر سر یک مسئله قدیمی‌یعنی اختلاف روی مالکیت «قره باغ»، به جان هم افتاده‌اند. اما وقتی اخبار این جنگ را دقیق‌تر دنبال می‌کنیم می‌بینیم، طرف‌های دیگری نیز در این جنگ حضور یافته‌اند مثل ترکیه و رژیم صهیونیستی که این مسئله، موضوع را پیچیده می‌کند. انگیزه و هدف اصلی این دو برای مداخله در این جنگ چیست؟
اول باید اشاره کرد به این‌که ما به یکسری مبانی معقول و منطقی معتقدیم و یکی از آن‌ مبانی این است که ما به «تمامیت ارضی» همه کشورها احترام می‌گزاریم و این یکی از اصول منشور ملل متحد است و ما هم به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل به این اصل اصرار داریم، به ویژه آن‌که این دو کشور درگیر از همسایگان شمالی ما هستند. در این مورد خاک کشوری به دست کشور دیگری اشغال شده است. بخش‌هایی در جنوب جمهوری آذربایجان، حدود
7 شهر، توسط ارمنستان اشغال شده است. در این مورد 4 قطعنامه در سازمان ملل تصویت شده است که همه این‌ها ملزم می‌کند ارامنه‌ای که این بخش‌ها از خاک آذربایجان را اشغال کرده‌اند آنجا را ترک کنند و به مرزهای بین‌المللی برگردند. همه ما که عضو سازمان ملل هستیم باید به این اصول گردن بنهیم. پس ما می‌خواهیم که ارمنستان این بخش‌های اشغال شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند. بیش از 1 میلیون آذری در پی اشغال این مناطق آواره شده‌اند و باید به زودی به خاک خود برگردند؛ همان‌طور که ما با اشغال خاک فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مخالفیم، این‌جا نیز همان موضع را داریم.
مسئله بعدی آن است که راه‌حل این کار به هیچ وجه نظامی‌نیست، بلکه باید از طریق سیاسی حل شود. لذا ما بر هر اقدام نظامی از طرف هر که باشد مخالفیم؛ چرا که بازنده این جنگ مردم هستند به خصوص این‌که در این اواخر مناطق مسکونی نیز بمباران می‌شود. این جنگ خلاف مصالح مردم دو کشور و خلاف امنیت منطقه است. برخی از خارج نیز جنگ افروزی می‌کنند، مثل رژیم صهیونیستی و ترکیه. برای چه ترکیه بر ادامه جنگ اصرار دارد؟ این کشور اگر می‌تواند باید کمک کند که جنگ پایان یابد، به شرط این‌که شهرهای اشغال شده جمهوری آذربایجان حتماً آزاد شود. رژیم صهیونیستی خود اساسش نامشروع است و بر اشغال دیگر سرزمین‌ها یعنی فلسطین بنا نهاده شده است و اصلاً حق اظهار نظر در این موارد را ندارد، این رژیم در این منطقه جز فتنه‌انگیزی کاری نمی‌کند و نباید در این منطقه حضور داشته باشد. اما به دوستان خود در ترکیه توصیه می‌کنیم که به جای نفت بر آتش ریختن، کمک کنید تا ما، شما و دیگر کشورهای منطقه حمایت از مظلوم کنیم، به آزاد شدن مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان کمک کنیم و تا جایی که ممکن است، اجازه ندهیم آزاد شدن مناطق اشغالی به قیمت ریخته شدن خون مردم انجام شود.
نکته دیگر آن‌که ما با هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان همسایه‌ایم. مصلحت ما اقتضا می‌کند که این همسایگانمان با یکدیگر جنگ نکنند. ارمنستان همسایه ماست و ما با جمهوری آذربایجان اشتراکات زیادی داریم، در دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ. کمتر دو کشوری مثل جمهوری اسلامی‌ایران و جمهوری آذربایجان هستند، که این اشتراکات را داشته باشند و این‌قدر به هم نزدیک باشند. ما کاملاً نگران سرنوشت آذربایجان هستیم و معتقدیم تمامیت ارضی آن باید حفظ شود و مناطق اشغالی‌اش تخلیه شود. با ارمنستان نیز همسایه هستیم و تاریخ طولانی مشترک در همسایگی داریم و نمی‌خواهیم نه ارمنی‌ها تلفات بدهند و نه آذری‌ها؛ چه مسلمان چه مسیحی باید در امنیت کامل باشند. باید حقوق تضییع شده جمهوری آذربایجان تأمین شود و مناطق اشغالی‌اش به آن بازگردد و خونریزی پایان یابد. جمهوری اسلامی‌نیز از هیچ کمکی برای میانجی‌گری و صلح بین این دو کشور همسایه دریغ نخواهد کرد.
فرانسه از آن طرف جهان دخالت می‌کند و در مورد این مسائل نظر می‌دهد. این مسائل چه ربطی به فرانسه دارد؟ اگر ما صحبتی در این مورد می‌کنیم همسایه این دو کشور و نگران سرنوشت مردم آنها هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم که منطقه تحت ناامنی قرار بگیرد و کشورهایی از دیگر نقاط جهان بیایند و امنیت شمال ایران را در قفقاز جنوبی به خطر بیندازند، ما حتماً در مقابل این ناامنی‌ها که ایجاد می‌کنند می‌ایستیم. ما قویاً معتقدیم صلح در جهت تأمین منافع هر دو کشور، از جمله تخلیه مناطق اشغال شده، برقرار شود.
* ترکیه پرونده سیاهی در سوریه و عراق دارد و مدتی است به بهانه‌های مختلف، در جنگ داخلی لیبی نیز حضور دارد. حالا در جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز ورود کرده است. هدف اردوغان از این همه ماجراجویی چیست؟
ما با ترکیه به عنوان دو کشور همسایه روابط خوبی داریم. امیدواریم و مایلیم ترکیه مشکلاتش حل شود. اما به عنوان دوست به ترکیه توصیه می‌کنیم به جای آنکه یکی از طرفین یا دو طرف این درگیری را تشویق به جنگ کند، طرف‌ها را به صلح تشویق کند ولی با اعاده حقوق غصب شده طرفین، به خصوص، آذری‌ها که ضرر کرده‌اند و تعداد زیادی آواره داشته‌اند و شهرهایشان اشغال شده است و باید به آنان بازگردد.
راه معقول اما این نیست که از یکی از طرف‌ها حمایت نظامی‌‌کند و طرف دیگر هم کسان دیگری را [برای حمایت] بیاورد و پای بیگانگان خارج از منطقه را به این منطقه باز کنیم و این‌جا تبدیل به کانون بحرانی کنیم که اصلاً قابل مقایسه با دیگر نقاط نیست، منطقه قفقاز منطقه‌ای بسیار حساس است. مگر امنیت منطقه قفقاز مسئله سهلی است که این قدر بی‌محابا در مورد آن تصمیم‌گیری کرد! باید عاقلانه در مورد آن رفتار کنند و از بنزین ریختن بر روی آتش
خودداری کنند.
* طی روزهای گذشته اخبار متعددی از نقل و انتقال تروریست‌های تکفیری با ملیت‌های افغانستانی و سوری به داخل جمهوری آذربایجان به ویژه مناطق نزدیک به مرز ایران منتشر شده که نگران‌کننده است. فلسفه تشکیل گروه‌های تکفیری هم که، «شیعه کشی» است. آیا واقعا این تکفیری‌ها به جمهوری آذربایجان آمده‌اند تا به یک کشور شیعه کمک کنند؟!
امیدواریم که خبر ورود تروریست‌های تکفیری به این منطقه صحیح نباشد. اگر این‌طور باشد تمام کسانی که محرک این رویداد بوده‌اند تا افراطیون القاعده و داعشی وارد این منطقه حساس شوند مسئولند.
داعش و افراطیون وهابی ابزار دست آمریکایی‌ها هستند. باید جلوی آنها را گرفت و قطعا مردم آذربایجان و ارمنستان به هیچ وجه راضی نیستند به اینکه این افراد، که سابقه بسیار سوئی دارند یعنی همین تکفیری‌هایی که در عراق و سوریه این همه جنایت کردند، با این سابقه سیاه بیایند در منطقه‌ای که منطقه حساسی است و قطعا قصد خیر ندارند و همان‌طور که شما هم اشاره کردید، این به مصلحت هیچ یک از این دو کشور نیست که تکفیری‌ها اینجا باشند. قصد کسانی که تکفیری‌ها را به این منطقه می‌آوردند این است که سوءاستفاده کنند و با حضور این افراد در این منطقه نفوذ نمایند.
* پس شما خبر این نقل و انتقال گروه‌های تروریستی تکفیری که اخبار آن منتشر می‌شود، را تایید می‌کنید!؟
- من اطلاع دقیقی ندارم. عرض می‌کنم اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، حتما خطرناک است و ما باید جلوی آن را بگیریم.
* آقای دکتر ولایتی! آیا حضور تکفیری‌ها در نزدیکی مرزهای ایران، برای ما قابل تحمل خواهد بود؟ اگر «خیر» در صورت ادامه این نقل و انتقالات، واکنش ما باید چگونه خواهد بود؟
ببینید! بدون تردید جمهوری اسلامی‌ایران از امنیت خود و مرزهایش قویا دفاع خواهد کرد. در این باره نیز ما هیچ جای تردیدی برای کسی باقی نگذاشته ایم. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم گروه‌های تروریست و ابزار دست آمریکا و اسرائیل در کنار مرزهای ما لانه کنند. قطعا با آنها برخورد خواهد شد.
جمهوری اسلامی‌ایران نشان داده این توان را دارد در برابر این‌ها بایستد. نمونه اش همین تکفیری‌های عراق وسوریه. خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که زمانی فرمودند ظرف فلان مدت، دیگر تکفیری داعشی وجود نخواهد داشت. زودتر از موقعی که اعلام شد ریشه آنها را کند. حالا هم، مردم ما همان مردم هستند و کشور هم همان کشور است. ما در تهاجم صدام به ایران و در تهاجم آمریکا به ایران نیز بسیار قدرتمند عمل کردیم. تردیدی نیز به خود راه نمی‌دهیم. اگر کسی فکری به ذهنش برسد که با تحریک تروریست‌ها به ایران صدمه‌ای بزنند، عرض می‌کنیم که تحمل نخواهیم کرد. تحمل جمهوری اسلامی‌ایران هم حدی دارد. اینکه گاهی یک ترکشی یک گلوله‌ای به داخل خاک ایران شلیک می‌شود این نمی‌تواند ادامه پیدا کند. ما محکم جلوی این ناامنی‌های ایجاد شده توسط عوامل بدخواه منطقه خواهیم ایستاد.
* متشکریم.
-خواهش می‌کنم. موفق و موید باشید.
مصاحبه کنندگان: جعفر بلوری و احمدرضا گواهی


بشار اسد:تروریست‌ها برای اشغال سوریه مستقیما
از سوی آمریکا و انگلیس حمایت می‌شدند
بشار اسد: سوریه درباره ثبات داخلی خود مذاکره نمی‌کند/ آمریکا به دنبال تجزیه  سوریه است- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم - Tasnim
رئیس‌جمهور سوریه اظهار داشت، تروریست‌ها با حمایت مستقیم آمریکا، انگلیس و همپیمانان آنها، قصد داشتند که شهرهای سوریه را اشغال کنند.

«بشار اسد» طی یک گفت‌و‌گو با تلویزیون روسیه تصریح کرد: تروریست‌ها با حمایت مستقیم آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عربستان در مناطق مختلف سوریه پیشروی کرده و در حال اشغال شهرهای ما بودند.
رئیس‌جمهور سوریه که به مناسبت پنجمین سال حضور نظامی‌روسیه در سوریه می‌گفت افزود: روسیه و ایران نقش مهمی‌در حمایت از روند مذاکرات در سوریه و پیشبرد آن ایفا کرده‌اند.
بشار اسد ادامه داد: آنها(تروریست‌ها) علاوه‌بر این، به صورت کلی از سوی کشورهای غربی، تحت حمایت غیرمستقیم قرار داشتند. شرایط در سوریه بسیار خطرناک بود. ما در جریان نشست‌های خود با فرماندهان نظامی‌و سیاسی روسیه، به ویژه بعد از حضور داعش در سوریه در سال ۲۰۱۴‌، این مسئله را بررسی کردیم.
وی اضافه کرد: تروریسمی‌که ما در سوریه با آن مبارزه کردیم، همان تروریسمی‌است که دست به عملیات خرابکارانه در جهان می‌زند. بنابراین، به نفع روسیه بود که این روند را در سوریه هدف قرار دهد و از ثبات، که به نفع دیگر کشورهای جهان و روسیه بوده است، حمایت کند.
رئیس‌جمهور سوریه بیان کرد: چنانچه مذاکرات سیاسی در سوریه میان گروه‌های داخلی این کشور صورت پذیرد، موفقیت‌آمیز عمل خواهد بود، اما این مذاکرات در سایه مداخلات خارجی، موفق نخواهد شد.


ترورهای هدفمند در افغانستان 4 شخصیت برجسته در یک روز کشته شدند
موج ترورهای مرموز چهره‌های دینی و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در افغانستان
مقامات دولت کابل ضمن ابراز نگرانی در‌باره تداوم ترورهای هدفمند در این کشور، اعلام کردند که تنها در یک روز، دست کم چهار شخصیت برجسته این کشور به دست تروریست‌ها، کشته شدند.
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در ادامه ترورهای هدفمند در این کشور تنها طی روز یکشنبه گذشته،
دست کم چهار شخصیت برجسته ترور شدند. وی توضیح داد، دو افسر اداره حقوقی کابل ساعات اولیه روز یکشنبه ترور شدند، «حمدالله ارباب»، عضو برجسته کمیسیون دسترسی به اطلاعات، و «ظریفه غفاری»، شهردار شهر «میدان وردک»، از ترور جان سالم به در بردند. وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرد، « فاضل خان»، رهبر برجسته قبیله‌ای، در نتیجه انفجار بمبی که به خودرویش متصل شده بود، در استان شرقی«پکتیا» کشته شد. «مولوی عنایت‌الله»، از چهره‌های مذهبی برجسته و مهم افغانستان نیز در استان شمالی «تخار» ترور شد.

text/html 2020-10-05T12:18:21+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی تلویزیون عراق: آمریکا تروریست‌های ضدایرانی را در اربیل آموزش می‌دهد/ واکنش تند الازهر به اظهارات نژادپرستانه ماکرون / بازگشایی سفارت عُمان در سوریه سفیر استوارنامه خود را تقدیم ولید معلم کرد ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9577
تلویزیون عراق:
آمریکا تروریست‌های ضدایرانی را در اربیل آموزش می‌دهد
۱۳۹۹/۰۷/۱۳

فیلم/ آموزش گروه‌های ضدایرانی در اربیل - مشرق نیوز
یک شبکه عراقی فاش کرد، ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، که آمریکا آن را فرماندهی می‌کند، در حومه شهر «اربیل» اقلیم کردستان عراق، تروریست‌های مسلح ضدایرانی را آموزش می‌دهد.
شبکه تلویزیونی «وطن TV» با اشاره به حمله‌ای که اخیرا در اطراف شهر اربیل صورت گرفته است، اعلام کرد که به اعتراف مقامات اقلیم کردستان عراق، در این حمله، پایگاه افراد مسلح ضدایرانی هدف قرار گرفته است. این شبکه به نقل از مقامات فوق، افزود که شبه نظامیان ضدایرانی به دست نیروهای ائتلاف ضد داعش و نظامیان آمریکایی آموزش می‌بینند. شبکه مذکور سپس، این سؤال را مطرح کرد که تروریست‌های ضدایرانی در اربیل چه می‌کنند؟
وطنTV در ادامه افزود، گروهی که حمله موشکی مذکور را انجام داده‌اند، نه تنها از نیروهای حشدالشعبی نبوده‌اند، بلکه از مخالفان حشد‌الشعبی بوده‌اند! بر اساس این گزارش، خودرویی که در این حمله موشکی مورد استفاده قرار گرفته، از ایست و بازرسی پیشمرگان کرد عبور کرده بود!
جمعه گذشته خبر رسیده بود که افراد ناشناس با استفاده از یک خودروی «ون»، شش موشک به سمت پایگاه آمریکایی «الحریر» در حومه شهر اربیل پرتاب کرده‌اند و این حمله، باعث آتش سوزی در پایگاه شده بود. حشدالشعبی عراق هرگونه مشارکت در این حمله را تکذیب کرده است.
دیروز همچنین از عراق خبر رسید که جنگنده‌های آمریکایی اطراف پایگاه لشکر 19 حشدالشعبی در استان الانبار عراق را هدف قرار‌دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، «قاسم مصلح»، فرمانده عملیات الانبار، این خبر را تکذیب کرد.


واکنش تند الازهر به اظهارات نژادپرستانه ماکرون
الأزهر: اظهارات ماکرون درباره اسلام «نژادپرستانه» است - مشرق نیوز
مرکز تحقیقات اسلامی‌دانشگاه الازهر مصر در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه درباره دین مبین اسلام، تأکید کرد این اظهارات نژادپرستانه بوده و احساسات میلیاردها مسلمان را جریحه دار می‌کند. اتهامات مطرح شده توسط ماکرون باطل بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با واقعیت درست دین اسلام ندارد.
در این بیانیه که متن آن‌ را الجزیره منتشر کرده آمده: «به شدت این اظهارات نژادپرستانه را محکوم می‌کنیم. برخی اصرار دارند اتهامات باطل و پوچی مانند انزواطلبی و واگرایی را به اسلام و دیگر ادیان بزنند، در واقع این افراد به اشتباه، حقیقت ادیان را که همواره به همگرایی و تقارب میان انسان‌ها و آباد کردن زمین دعوت می‌کنند با پیروان آنها که از دین، به عنوان ابزاری جهت تحقق اهداف و آرزوهایشان سوءاستفاده می‌کنند، در هم می‌آمیزند».


بازگشایی سفارت عُمان در سوریه سفیر استوارنامه خود را تقدیم ولید معلم کرد

عمان سفیر خود به سوریه را بازگرداند - ایرنا | خبر فارسی
سفیر عُمان در سوریه در دیدار با وزیر خارجه این کشور رونوشت استوارنامه خود را رسماً تقدیم کرد تا عنوان اولین سفیر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در دمشق از سال 2011 تا کنون را از آن خود کند.
«ترکی محمود البوسعیدی» که به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار عُمان در سوریه تعیین شده است، دیروز با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را رسماً تقدیم وی کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل‌نظر کردند. بدین ترتیب عمان اولین کشور از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون رسماً در سوریه سفیر تعیین می‌کند. به گزارش فارس، البته امارات و بحرین در سال ۲۰۱۸ از گشایش سفارت خود در سوریه خبر دادند اما سفیری در این کشور تعیین نکردند و کاردار امور سفارتخانه‌های مذکور را اداره می‌کند.



text/html 2020-10-05T12:10:42+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی آمریکا 400 پایگاه نظامی‌خود در افغانستان را منهدم می‌کند/ بحران قره باغ پیچیده‌تر شد / حملات موشکی متقابل به شهرها/ زد و خورد بین نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9576


تا پایان سال جاری میلادی
آمریکا 400 پایگاه نظامی‌خود در افغانستان را منهدم می‌کند
۱۳۹۹/۰۷/۱۳
یک روزنامه آمریکایی نوشت، بر اساس توافقنامه «دوحه»، این کشور تا پایان سال جاری میلادی(10 دی)، ۴۰۰ پایگاه نظامی‌خود در افغانستان را تخلیه و تخریب می‌کند.
«نیویورک تایمز» به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: آمریکا تخریب پایگاه‌های کوچک و بزرگ نظامی‌خود را در سراسر افغانستان آغاز کرده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی، ۴۰۰ پایگاه نظامی‌خود را در این کشور، تخریب کند.
این در حالی است که مقامات کاخ سفید هنوز در مورد سرنوشت پنج پایگاه نظامی‌بزرگ آمریکا در افغانستان تصمیمی‌نگرفته‌اند. بهانه آمریکایی‌ها در تخریب پایگاه‌های خود، این است که کابل نمی‌تواند آنها را تحت کنترل خود داشته باشد. برای این پایگاه‌ها، میلیاردها دلار هزینه شده است.
توافقنامه صلح بین طالبان و آمریکا در دوحه، روز ۲۹ فوریه (9 اسفند) به امضا رسیده و بر اساس آن قرار بوده است که نیروهای آمریکایی ظرف ۱۴ ماه پس از امضای توافقنامه، خاک افغانستان را ترک کنند و در این مدت نیز حمله به نیروهای آمریکایی از جانب طالبان صورت نگیرد. طالبان به این شرط خود وفادار مانده و به جای آمریکایی‌ها، حملات خود را از آن زمان تا کنون، متوجه نیروهای دولت کابل و مردم افغانستان کرده است!
بر اساس توافقنامه فوق، هزاران تن از نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی، افغانستان را ترک می‌کنند و تعداد سربازان خارجی در افغانستان، تا پایان ماه نوامبر(10 آذر آینده)، به 4000 تن کاهش می‌یابد.
مذاکرات صلح میان دولت کابل و گروه طالبان‌، ۲۲ شهریور گذشته با سخنرانی «عبدالله عبدالله»، «ملابرادر» و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه آغاز شده بود و اکنون پس از گذشت 22 روز از آن زمان، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نمی‌شود.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، ۱۷ مشاور خود را برکنار کرد. در رابطه با علت این اقدام، گزارشی نرسیده است.


بحران قره باغ پیچیده‌تر شد / حملات موشکی متقابل به شهرها
روایت ۸ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی - مشرق نیوز
پس از گذشت هشت روز از جنگ قره باغ و گسترده‌تر شدن درگیری‌ها، نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان شهرهای یکدیگر را با گلوله‌های توپ‌، خمپاره و موشک هدف قرار‌دادند.
دیروز «گنجه» دومین شهر جمهوری آذر‌بایجان، هدف موشک‌های «توچکا»ی ارتش ارمنستان قرار گرفت. نظامیان دولت باکو نیز شهر «خان کندی» را هدف قرار‌دادند.
علاوه‌بر شهرهای فوق، شهر «استپاناکرت»، مرکز منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، نیز دیروز همچنان زیر آتش ارتش جمهوری آذربایجان قرار داشت. تصاویر ارسال شده، از وارد شدن خسارات به مردم حکایت می‌کند.
«آرائیک‌هاروتیونیان»، رئیس‌حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی، از بمباران مواضع نظامی‌شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که ساکنین این مناطق برای در امان ماندن، شهرها را ترک کنند.
جمهوری آذر‌بایجان هم اعلام کرد که در پی این حمله راکتی به شهر گنجه، یک غیر‌نظامی‌کشته شد و چهار نفر دیگر هم زخمی‌شدند.
از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرد که حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی دو‌تانک و سه هواپیمای نظامی‌متعلق به جمهوری آذر‌بایجان را ساقط کرده است.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، با یکدیگر وارد درگیری نظامی‌ شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از هکر نست روز ششم مهر آغاز شده است.
پیشروی‌های جمهوری آذربایجان
«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، دیروز از تسلط نیروهای ارتش این کشور بر شهر «جبرئیل» در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خبر داد. به گزارش فارس، وزارت دفاع ترکیه نیز طی بیانیه‌ای، به نقل از «منابع موثق در جمهوری آذربایجان»، از تسلط ارتش آذربایجان بر این شهر خبر داد و آن را یک شهر «راهبردی» توصیف کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که ارتش دولت باکو روستاهای «مرجانلی»، «مرالیان» و «شیبای» را نیز به کنترل خود درآورده است. معاون الهام علی‌اف هم از حمله به پناهگاه رئیس‌جمهور قره‌باغ و مجروحیت شدید وی خبر داد.
همزمان، وزارت دفاع آذربایجان از ساکنان منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خواست‌، از مناطق درگیری دوری کنند تا در جریان حملات، آسیبی به آنها نرسد.
طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی‌ایران، روسیه، سازمان ملل و چند کشور دیگر، خواستار آتش بس در منطقه قرباغ شده‌اند. ارمنستان به این درخواست‌ها‌، چراغ سبز نشان داده است، ولی باکو، که به حمایت‌های ترکیه دلگرم است، با آتش بس مخالفت می‌کند.
نیروهای ارتش آذربایجان در دور جدید حملات، تلاش می‌کنند نیروهای مسلح تحت فرمان ارمنستان را از منطقه مهم «قره باغ» عقب برانند و این بخش را پس از سال‌ها منازعه و درگیری، باز پس بگیرند.
تروریست‌های خارجی
بیش از ۴۰۰ تن از تروریست‌هایی که طی روزهای گذشته توسط دولت ترکیه وارد جمهوری آذربایجان شده‌اند، از عناصر گروه تروریستی «سلطان مراد» هستند و البته، سایر گروه‌های تروریستی نیز عناصر خود را به خطوط درگیری اعزام کرده‌اند؛ جیش الشرقیه، الحمزه، ارتش النخبه، جبهه الشام، تیپ الفرقان، گروه ۵۱ و المعتصم از جمله این گروه‌ها هستند و عناصر خود را از مناطق اشغالی در شمال غرب سوریه برای شرکت در جنگ قره باغ، به باکو اعزام کرده‌اند.
در این میان، منابع ارمنی اعلام کردند که بیش از 100 تروریست اعزامی‌از سوریه و لیبی، کشته شده‌اند. پیش از این خبر رسید که ترکیه هزاران تروریست را وارد قره باغ کرده است. خبرها همچنین حاکی است که سفرهای هوایی ترکیه به باکو بیشتر از قبل شده است و حتی از لیبی نیز به باکو پرواز صورت می‌گیرد.


زد و خورد بین نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو

Magiran | روزنامه کیهان (1399/05/09): تبدیل تل آویو به محل درگیری شدید بین  موافقان و مخالفان نتانیاهو
پلیس رژیم صهیونیستی 38 نفر دیگر از مخالفانی را که در تل‌آویو و در اعتراض به نخست‌وزیر این رژیم به خیابان‌ها آمده بودند را بازداشت کرده است. سرزمین‌های اشغالی بیش از دو ماه است که به صحنه درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و مردم تبدیل شده است.
سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه بحران کرونا در کنار پرونده‌های فساد او و همسرش، باعث شده در چند ماه گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی بارها برای برکناری وی به خیابان‌ها بیایند. این اعتراض‌ها نیز غالبا به درگیری با نیروهای
ضد شورش کشیده شده است.
در تظاهراتی که شنبه شب در تل‌آویو برگزار شد پس از وقوع درگیری بین طرفین، ده‌ها نفر بازداشت شدند. روزنامه «جروزالم پست»، شمار بازداشتی‌ها را حداقل 38 نفر اعلام کرده ‌اما در عین حال مدعی شده صبح یکشنبه 37 نفر از آنها آزاد شده‌اند.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم، ده‌ها هزار نفر از مخالفان نتانیاهو در صدها نقطه از سرزمین‌های اشغالی از جمله مقابل منزل نتانیاهو تجمع کرده و علیه او شعار دادند. محل اقامت نتانیاهو درقدس اشغالی طی هفته‌های گذشته به کانون تجمع معترضان تبدیل شده است. در برخی هفته‌ها بین 10 تا 20 هزار معترض در قدس اشغالی تظاهرات کرده‌اند. گفتنی است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتظار فرا رسیدن زمان محاکمه خود در دادگاه به اتهام فساد مالی است.
text/html 2020-10-05T12:10:10+01:00 doshman-1.mihanblog.com طاهر مهدوی اخبار ویژه روزنامه‌ها ( ترامپ نمیر تا آمریکا زودتر نابود شود/تقلید حزب اشرافی.../کنایه بنیاد امید به اصلاح‌طلبان.../شانتاژ سیاسی ../ دولت سوءمدیریت خود... ) ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ http://doshman-1.mihanblog.com/post/9575

اخبار ویژه روزنامه‌ها
۱۳۹۹/۰۷/۱۳

Image result for ‫اخبار ویژه روزنامه‌ها‬‎


رای‌الیوم: ترامپ نمیر تا آمریکا زودتر نابود شود!
یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای در روزنامه رای‌الیوم از ترامپ خواست نمیرد و زودتر خوب شود تا نابودی آمریکا به دست او زودتر اتفاق بیفتد!
عبدالباری عطوان سردبیر رای‌الیوم در یادداشتی با اشاره به ابتلای ترامپ به کرونا نوشت: عده‌ای معتقدند این اتفاق از جهت کاهش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات می‌تواند یک فاجعه برای او باشد؛ چرا که رئیس جمهور آمریکا پیش از این کسانی را که از ماسک استفاده کرده و به اقدامات پیشگیرانه در مقابل کرونا پایبند بودند به تمسخر می‌گرفت و می‌گفت این ویروس به زودی از بین می‌رود. در مقابل برخی معتقدند که شاید ابتلای ترامپ به کرونا احساس همدردی با وی را در میان رای‌دهندگان افزایش داده و فرصتی برای پیروزی او در انتخابات باشد.
در این میان عده‌ای می‌گویند ترامپ یک دروغگوی حرفه‌ای است و شاید این نمایش را برای جلب توجه رای‌دهندگان و نیز فرار از مناظره با رقیب انتخاباتیش «جو بایدن» که در مناظره قبلی برتری چشمگیری نسبت به ترامپ داشت،‌ به راه انداخته است. در این زمینه روزنامه واشنگتن پست، 3 هزار دروغ به دونالد ترامپ نسبت داده که 1000 دروغ آن در زمینه کرونا است. ترامپ 34 بار در توئیت‌ها و سخنرانی‌ها و مناظره‌های خود گفته بود که کرونا در ماه آوریل 2020 خود به خود نابود می‌شود؛ اما اکنون بعد از گذشت چندین ماه از این تاریخ شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به 7 میلیون نفر و جان‌ باختگان به بیش از 200 هزار تن رسیده و آمریکا در صدر تلفات و آمار این ویروس در جهان قرار دارد.
رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات پیش رو به خوبی می‌دانند که نوع تعامل دونالد ترامپ با ویروس کرونا واقعا شرم‌آور بود. آنها هرگز فراموش نمی‌کنند ترامپ چگونه از مبتلایان به این ویروس می‌خواست تا مواد ضدعفونی‌کننده مانند «دتول» را بنوشند تا خوب شوند. امیدوارم ترامپ خوب شود. این آرزو به دلیل عشق ما به ترامپ نیست؛ بلکه می‌خواهیم او بهبود یابد تا بتواند مسیر نابودی آمریکا و به پایین کشیدن جایگاه این کشور را کامل کند البته در صورت شکست ترامپ در انتخابات هم احتمالا آتش جنگ داخلی در این کشور برافروخته خواهد شد!

تقلید حزب اشرافی از خوارج همه باید عذرخواهی کنیم(!)
عضو مرکزیت حزب اشرافی کارگزاران می‌گوید: همه باید از مردم عذرخواهی کنیم.
جهانبخش خانجانی به نامه‌نیوز گفت: اگر تحلیلگر منصفی باشیم باید بپذیریم که اصلاح‌طلبان در دوره‌هایی که مسئولیت داشته‌اند از تراز بالایی از عملکرد مطلوب برخوردار بودند. در دولت میرحسین موسوی، مرحوم‌هاشمی‌و محمد خاتمی‌ عملکرد اصلاح‌طلبان مناسب و معقول و در عین حال در حد متوسط به بالا بوده است و عملکرد دولت روحانی را نباید صرفا به حساب اصلاح‌طلبان نوشت. روحانی در شرایطی ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفت که تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان تاثیرگذار با ممنوعیت و محدودیت مواجه بودند.
وی افزود: صرف‌نظر از انتقادات جدی به دولت روحانی، مشکلات کشور مربوط به شخص روحانی، دولت او و اصلاح‌طلبان نیست، بلکه ساختار رفتار حاکمیت به‌گونه‌ای است که برای حفظ ارزش‌های نظام، اقداماتی انجام می‌شود که برای ما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.
وی مدعی شد: هر دانش‌آموخته‌ سطح نازل سیاسی می‌داند که مشکلات ربطی به دولت روحانی ندارد بلکه مربوط به موانع داخلی و خارجی دولت است.
وی با بیان اینکه نباید مشکلات کشور را بر دوش یک جناح بیندازیم، گفت: همه ما و کل حاکمیت باید از مردم عذرخواهی کنیم که نتوانسته‌ایم وعده‌های نظام و انقلاب را محقق کنیم.
درباره این اظهارات شایان ذکر است؛ اولاً بالاترین رکوردهای تورمی‌به میزان 49/5 درصد و بالای 50 درصد، مربوط به دولت‌های سازندگی(هاشمی) و اعتدال(روحانی) است.
دولت خاتمی‌هم آنقدر منزجرکننده بود که مردم در سال‌های 84 و 88 حاضر نشدند به نامزدهای آنها (هاشمی، کروبی، معین و موسوی) رای بدهند.
ثانیاً ادعای اینکه «روحانی در شرایطی رئیس‌جمهور شد که تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان تاثیرگذار با ممنوعیت و محدودیت مواجه بودند»، خلاف واقع است. طیف مذکور هم در سال 92 و هم سال 96، عارف و جهانگیری را در میان نامزدها داشتند اما در نظرسنجی‌ها یقین کردند که نامزد آنها بیش از 8 تا 10 درصد رای ندارد. ضمن اینکه همین طیف سال 96 گفتند ما تضمین وعده‌های روحانی هستیم. آیا بعد از 4 سال نمی‌دانستند که نباید وعده جدید بدهند؟! آن روز امثال آقای خانجانی کجا بودند؟! چرا آن روز نگفتند مشکلات مربوط به روحانی نیست و موانع داخلی و خارجی نمی‌گذارد دولت کار کند؟ چرا برجام خلاف منافع ملی تنظیم کردند و خسارت‌بارتر، اجرا کردند به نحوی که نه بتوانند حق ایران را بگیرند و نه از اجرای تعهدات یکطرفه سر باز بزنند!
ثالثاً خوارج نیز وقتی آدرس مذاکره و صلح با اردوگاه استکبار معاویه را می‌دهند، گوش‌شان به هشدارها و نصیحت‌های امیر مومنان علیه‌السلام بدهکار نبود اما وقتی نتایج خیانت سران این گروه آشکار شد و معلوم گردید معاویه و عمرو عاص کلاهبرداری کرده و کلاه بر سر مذاکره‌کننده تحمیلی خوارج (ابوموسی اشعری) گذاشته، گفتند یا علی ما اشتباه و توبه کردیم، تو هم باید توبه بکنی، چرا که همگی با هم اشتباه کردیم.
حالا حکایت خبط‌ برخی مدعیان اصلاح‌طلبی و خیانت برخی دیگر از آنها در دادن آدرس اعتماد به آمریکاست که پس از آشکار شدن خسارت‌ها می‌گویند همه ما و کل حاکمیت باید عذرخواهی کنیم.

کنایه بنیاد امید به اصلاح‌طلبان؛ باید پاسخگوی‌اشتباه سال 92 باشید
سایت رسمی‌بنیاد «امید ایرانیان» وابسته به محمدرضا عارف تصریح کرد اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی ناکامی‌های دولت روحانی و هدر دادن فرصت‌ها توسط این دولت باشند.
در حالی که محمدرضا عارف چند ماه قبل به خاطر فشارهای اصلاح‌طلبان و به نشانه اعتراض، از ریاست شورای سیاستگذاری این طیف استعفا کرد، سایت امید نامه در یادداشتی نوشت: در کمتر از 9 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی درباره کاندیداهای احتمالی این انتخابات از سوی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای و سیاسی مطرح می‌شود.
درخصوص کاندیداهای جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات 1400 تاکنون درهیچ نهاد رسمی‌اجماع ساز این جریان بحث و تصمیم‌گیری صورت نگرفته است و اسامی‌مطرح شده صرفاً گمانه‌زنی رسانه‌ای و یا تمایلات شخصی و حزبی می‌باشد.
سایت بنیاد امید می‌افزاید: آنچه که قطعی است این است که جریان اصلاح‌طلب به هیچ وجه از کاندیدای نیابتی و غیراصلاح‌طلب حمایت نخواهد کرد. دولت آقای روحانی اگر چه دستاوردهای قابل اعتنایی در بخشی از حوزه‌ها داشته، اما به دلیل سوء عملکرد و استفاده نکردن از ظرفیت نخبگان، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را که در حمایت از این دولت خرج شده متاسفانه به هدر داده و جریان اصلاح‌طلب اکنون باید پاسخگوی حمایت خود از دولتی باشد که نسبتی با گفتمان اصلاح‌طلبی از حیث عملکرد نداشته است. از همین رو حضور در عرصه انتخابات 1400 بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات از جمله عملکرد دولت فعلی تا حدودی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. این سایت با دفاع تلویحی از نامزدی عارف نوشت: هر چند گمانه‌زنی‌هایی که از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی درخصوص کاندیدای احتمالی انتخابات 1400 مطرح می‌شود محترم است اما باید این نکته را در نظر داشت که برای کاندیدا‌سازی حداقل کارنامه مدیریتی و عملکردی افراد در دهه‌های مختلف می‌بایست با یکدیگر مقایسه شود. بی‌تردید فردی می‌تواند در انتخابات 1400 به عنوان کاندیدا جریان اصلاحات معرفی شود که سابقه و تجربه مدیریتی کلان، پاک دستی و موفق بودن در بحران‌های متعدد و تعامل با ارکان مختلف حاکمیت را در کارنامه عملکردی خود داشته باشد. تجربه انتخابات سال 92 نشان داد که جریان اصلاح‌طلب نباید تسلیم برخی نظرسنجی‌ها (بخوانیم نظرسازی‌ها شود) از این رو با درس گرفتن از این تجربه افق انتخابات 1400 از این حیث تا حدودی مشخص و روشن است به همین دلیل اظهارنظرهایی که درخصوص احتمال حمایت از کاندیدای نیابتی و غیراصلاح‌طلب می‌شود صرفاً اظهارنظر شخصی افراد می‌باشد و قابلیت اعتنا ندارد.
بند آخر این یادداشت، ناظر به نظرسنجی شورای منتخب اصلاح‌طلبان سه روز مانده به انتخابات سال 92 است که طی آن اعلام شد روحانی 11 درصد و عارف 8 درصد رأی دارد و بنابراین اصلاح‌طلبان، عارف را مجبور کردند از نامزدی انصراف دهد.

شانتاژ سیاسی برای فرار از وعده‌هایی که وارونه از آب درآمد
اصلاح‌طلبان همواره حضور در قدرت را با دست پس زده و با پا پیش کشیده‌اند. همواره سهم گرفته اما هنگام ناکامی‌هایی که در آن مسئولیت داشته‌اند، در موضع اعتراض نشسته‌اند.
روزنامه جوان با اشاره به رفتار دوگانه و ریاکارانه مدعیان اصلاح‌طلبی با روحانی نوشت: اصلاح‌طلبان از ایستادن پای یک دولت ناکارآمد خسته شده‌اند، می‌خواهند بروند و دیواری جدید برای یادگاری نوشتن بسازند، اما با دیواری که ۹۲ و ۹۶ دور خود کشیده‌اند و راه‌شان را از همه سو بسته‌اند، چه کنند؟ استعفا، عبور از رئیس جمهور، سخن از توهمی‌به نام دولت پنهان، موج‌سازی با بهانه‌ای به نام «نمی‌گذارند کار کنیم»، اردوکشی خیابانی، تحصن، جنجال‌های رسانه‌ای و .... اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند راه‌های مختلفی برای زدن زیر میز بازی بلد هستند تا بی‌هزینه برای خود، از بار مسئولیت فرار کنند.
این جماعت دست حضور در حاکمیت را پس می‌زنند و با پا ستاد‌های انتخاباتی جدید می‌زنند و با همه وجود برای حضور در حاکمیت تلاش می‌کنند.
آنها بیش از 7 سال در قدرت بودند و اجازه مذاکره گرفته و وعده‌های پر و پیمان دادند و برای برجام هورا کشیدند اما نتیجه چه شد؟ ضمناً دلار و طلا و مسکن و خودرو کجاست؟
اصلی‌ترین ایده دولتی که آنان با حمایتی صددرصدی بر سر کار آوردند، شکست خورد؛ حال چگونه می‌توان از این جماعت، نسخه‌پیچی مجدد را پذیرفت؟ خصوصاً که مشکلات به وجود آمده از نسخه‌پیچی قبلی‌شان با شدت تمام در جریان و پابرجاست.
آنها گفتند ما تضمین وعده‌های روحانی هستیم اما حالا از او می‌خواهند استعفا دهد. این رسم همیشه اصلاح‌طلبان است؛ در پیروزی‌ها سهم می‌خواهند و در شکست‌ها، خو
آوای عشق می‌شنویم از صدای تو
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی